Back in business in september

content voor business

Blij dat je geen ,,out of office replies” meer krijgt maar volop aan de bak kunt met je bedrijf? September is bij uitstek de periode om zaken voor elkaar te krijgen. Tijdens de recreatieve zomermaanden zijn er genoeg ideeën door ieders hoofd gegaan. Nu is het tijd voor actie! Waar begin je en hoe pak je het aan?

First things first

Ideeën zijn heerlijk. Maar welke ga je uit (laten) voeren? En waar begin je? Ik heb zelf ook 1001 hersenspinsels op een dag en moet mezelf er elke keer toe zetten om vooral te focussen. ,,First things First”, zoals ik onthouden heb van het Amerikaanse bedrijf waarvoor ik gewerkt heb. Creativiteit is belangrijk, maar je doelen bereik je door focus, discipline, structuur en vaste gewoontes. Saai? Niet als je de voldoening voelt nadat je je doel bereikt hebt.

Minder impulsen

Werknemers hebben behoefte aan vaste waarden. Zodat zij zich beter kunnen concentreren en meer energie hebben. Als je je volledig kunt richten op een aantal overzichtelijke zaken en je het eindresultaat voor je ziet (en daar blij van wordt) kun je al je energie daarin steken. In plaats van je continue af te laten leiden en verrassen door weer wat nieuws. Vernieuwing is belangrijk, maar daarmee succes hebben gebeurt pas als je routine en discipline hebt.

Routine en discipline

Kijk maar naar voorbeelden van succesvolle sporters en schrijvers. De meest succesvolle mensen gaan bijvoorbeeld elke ochtend hardlopen of drinken alleen een bepaald merk koffie. Anders bereiken zij niets!

blog 29 sept

De tennisser Nadal trekt altijd aan zijn onderbroek voordat hij serveert. Zo creëert hij een routine om zich volledig te focussen.

De dichter W.H. Auden zei: ,,Routine in een intelligente man is een teken van ambitie.”

Hij stond op om zes uur, zette koffie en ging aan de slag. Tot na de lunch schreef hij door en daarna tot laat in de avond. Tijdens het diner dronk hij grote hoeveelheden wijn.

Heb je als bedrijf het idee opgevat om meer business te genereren met het inzetten van content marketing, dan zijn routine en discipline onontbeerlijk.

Stop met promoten van je business, begin met content creatie

Veel bedrijven willen een blog starten. Maar waar halen zij de tijd, energie en onderwerpen vandaan? Ik zeg altijd: zorg er eerst voor dat je basis goed is, dat je een strategie hebt. Dat is de eerste fase van content marketing in zijn geheel met een blog als mogelijk onderdeel daarvan.

Die eerste fase bestaat uit de volgende vijf stappen: 

  1. Bepaal wat jouw toegevoegde waarde is in de markt.
  2. Bepaal jouw doelgroep en schets persona’s (een persona is een karakterisering van een bepaald type gebruiker).
  3. Bepaal jouw zakelijke doelen.
  4. Bekijk de interesses van jouw doelgroep (Welke problemen hebben de mensen in die doelgroep? Waar staan zij nu en waar willen zij naartoe? Waar dromen zij van?)
  5. Bekijk de klantreis (customer journey) naar jouw product of dienst.

In de tweede fase komt het aan op routine en discipline.

Deze tweede fase bestaat uit: 

  1. Het content actieplan.
  2. De content kalender.
  3. Content creatie.
  4. Content publicatie.

Plan elke dag tijd in om te werken aan je blog. Wees consistent in de manier van schrijven en het publiceren van je blogposts. Vraag collega’s om artikelen te schrijven. Maar blijf zelf eindverantwoordelijk of zorg ervoor dat iemand anders dat is. Houd je met elkaar aan de contentkalender.

Als blijkt dat het niet lukt, aarzel dan niet om zaken uit te besteden. Het kan zijn dat jullie hulp nodig hebben bij het bepalen van de vijf stappen uit de eerste fase. Of dat jullie iemand nodig hebben die de deadlines bewaakt. Of de onderwerpen bedenkt. Of meeschrijver is met de blogposts. Lees hierover eens waarom je niet om outsourcen content creatie heen kunt. 

Ben je ook back in business in september? Hoe pakken jullie het aan? Ik kom hierover graag in gesprek. Mail naar: info@content4bizz.nl  of bel: 06 818 40 824.

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.

No Comments

Post a Comment