6 redenen waarom je online in moet haken op het WK
Sport is emotie en voetbal is dat in het kwadraat. Zeker met een WK. Vallen we nu met zijn allen in een zwart gat? Ik ben niet zo een voetballiefhebber maar wel met een EK of WK. Het sentiment is gewoonweg overal en ook dat nu in het kwadraat door nieuwe media. Die er zelfs voor zorgen dat het zwarte gat voorgoed voorbij is. Online is er een oneindige verlenging. Hoe belangrijk is het voor een merk of bedrijf om online in te haken op het WK?
Hoge mate van online beleving
Het WK van 2014 werd nog meer online beleefd dan in 2010
Hoe zag de wereld er ook alweer uit voordat we en masse het internet op doken?
Vol smart zat je de volgende dag na de wedstrijd te wachten op de krant. Je enige steun en toeverlaat de dag ná de wedstrijd! Nog één keer die mooie goal in beeld, lezen wat critici te melden hebben. Nu hoeft dat niet meer, we zijn niet meer afhankelijk van wat ons wordt voorgeschoteld door de traditionele media. Neem de streaker die op TV niet in beeld kwam, maar wel op Twitter. Wij zorgen er met zijn allen voor dat niets, maar dan ook niets ons meer ontgaat. En dat alles tot in lengte van dagen terug te kijken is.
Kijk maar eens op Twitter via #WK2014#oranje en zie wat je daar op 17 juli 2014 aan tweets vindt over het WK. Ruim 5,5 miljoen berichten verschenen op social media over het WK.
De # blijft bestaan, dus die kun je er altijd weer bij pakken als je nog even terug wilt naar het gevoel van toen. En zo zijn er meer voorbeelden, zoals filmpjes op YouTube en Facebook.
KLIK OP DE AFBEELDING VOOR DE UITVERGROTING
Inhaken op het sentiment
Je marketingcommunicatie moet gericht zijn op plekken waar je doelgroep zich bevindt en op de momenten dat er een bepaalde behoefte is. Zodat je gebruik maakt van het sentiment. De hoge graad van online beleving tijdens het WK maakt dat makkelijker dan ooit. En dan kun je ook nog eens een conversatie aangaan.
Als je weet wat mensen beweegt en waar zij warm voor lopen kun je daar als merk of bedrijf op inhaken.
Wil je bijvoorbeeld weten wat vrouwen tijdens het WK interessant vinden dan kom je daar via tools van bijvoorbeeld Coosto gemakkelijk achter.
De 6 redenen waarom je online moet inhaken op het WK op een rij:
- Lange termijn online rendement. Veel mensen willen het WK gevoel nog even vasthouden. Of kijken na verloop van tijd terug. Heb je online ingehaakt op het WK, dan heb je daar ook op langere termijn profijt van. Het levert je meer bezoekers op je website op.
Google je op afbeeldingen van WK 2014, dan kom je bijvoorbeeld deze tegen van Hyves Games.
KLIK OP DE AFBEELDING VOOR DE UITVERGROTING
2. Enorm bereik. Met zoveel interactie op social media is je bereik enorm groot. Tel daar de grotere kans op een viraal effect bij op.
3. Actualiteit. De hele wereld is er op dat moment mee bezig. Need I say more?
4. Sentiment peilen via social media. Dat stelt je in staat om de juiste boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen.
5. Plaats van je doelgroep. Gezien de cijfers is tijdens het WK vrijwel iedereen online dus dat kan niet missen.
6. Conversatie en user generated content. Neem het voorbeeld van Krul. Keeper Krul kwam er tijdens de penalty’s in voor Cillessen, deed dat voortreffelijk en de mensen op social media bedachten de inhaker waar Andrelon later mee kwam.
KLIK OP DE AFBEELDING VOOR DE UITVERGROTING
Hoe is jouw bedrijf of merk omgegaan met deze online trend tijdens het WK? En wat heeft het jullie opgeleverd? Deel jouw ervaringen met mij via info@content4bizz.nl of laat een reactie hieronder achter.
Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.
Geef een reactie