7 Redenen waarom je als content marketeer geen luizenbaan hebt
Een content marketeer…wat doet hij of zij de hele dag? Beetje video’s maken. Foto’s schieten. Of zoeken in een beeldbank. Een tekstje schrijven. De hele dag op Facebook. Klinkt easy toch? Of niet? Gemakkelijk niet. Want het is niet voor niets dat veel bedrijven van onze diensten gebruik maken. Content creatie kan niet iedereen. Bovendien omvat het vak nog meer. Nadenken over een content strategie bijvoorbeeld. Zoekwoorden onderzoek. Google Trends bekijken. Presentaties maken. En contentkalenders. De laatste ontwikkelingen volgen. Analyseren.
Wil je zelf met content marketing aan de slag? Of overweeg je het als beroep? Graag neem ik je mee in mijn verhaal en laat ik je zien waarom je als content marketeer geen luizenbaan hebt. Wie de blogpost helemaal uitleest, krijgt ook de oplossing mee :-).
Hoe het bij mij begon
In 2013 begon ik te schrijven over…content marketing. Media is het enige vak dat ik wil uitoefenen. Waar ik blij van word. Al vanaf de dag dat ik op de lagere school een krant mocht maken. En bij die krant, de grootste van Nederland, wilde ik het liefst werken. Dat gebeurde ook. Jarenlang. Totdat er iets veranderde. Internet kwam. Nieuwe afdelingen ontstonden rond 2000 bij De Telegraaf. Online, dat was vernieuwend. Spannend. Nog dynamischer. Dus ook daar wilde ik bij zijn. En ook dat gebeurde.
Welk media kanaal niet?
Aan media kanalen heb ik vervolgens vrijwel het hele scala doorlopen. Want na 12 jaar De Telegraaf (TMG) wilde ik weleens in een andere uitgeverskeuken kijken. Daarom stapte ik net voor de crisis over naar VNU Media. Van consumenten marketing naar de zakelijke markt (onder meer voor de vaktitel Emerce). En met nog een extra dimensie; events en webinars. Daarna volgde een uitgeverij van tijdschriften (bijvoorbeeld Buitenleven). Maar ook media- en online bedrijven waar ik veel leerde over websites, e-mail marketing en affiliatie marketing.
Het verhaal is hetzelfde
Vanaf 2013 stort ik mij volledig op content marketing en social media marketing. De grap is, het verhaal is hetzelfde. Voorheen hielp ik bedrijven met een media strategie- en planning en copywriting. Om ervoor te zorgen dat zij met hun merk of bedrijf top of mind kwamen bij hun doelgroep (branding). Of om direct leads te genereren. Dat doe ik nu nog. Het gaat nog steeds om de doelstelling, de doelgroep, de boodschap, hoe je zo efficiënt mogelijk je doelgroep bereikt en wat je strategie en planning wordt.
Mediaconsumptie is veranderd
Maar de manieren om dat te doen zijn veranderd. We zijn niet meer compleet afhankelijk van uitgevers. Bedrijven kunnen ook zelf uitgeven! Via hun eigen kanaal bijvoorbeeld. En via social media. Bereikten we rond 2000 met De Telegraaf op zaterdag 2,3 miljoen mensen, nu maken 7 miljoen Nederlanders dagelijks gebruik van Facebook! En kun je, als je je bericht sponsort, exact invullen wie je wilt bereiken (targetten). Daarnaast kun je er nog steeds voor kiezen om ook paid media in te zetten, dus alsnog bij een uitgever aan te kloppen. Het speelveld is groter. De keuzes en de marketingmix die je maakt zijn afhankelijk van jouw budget, jouw doelgroep, jouw tijd, jouw product, enzovoort.
Kortom, de mediaconsumptie is veranderd. Zoals je ziet in de screenshot hieronder uit een van mijn presentaties.
De bovenste foto laat zien hoe de mens vóór de komst van de smartphone op de trein stond te wachten. En de onderste hoe dat nu is. Omdat we (vrijwel) allemaal een slimme telefoon hebben. We consumeren media nu voor een groot deel via onze telefoon. Wat natuurlijk niet wil zeggen, dat we dat alleen maar doen! We kijken ook nog TV, on demand of niet, we luisteren radio (in de auto vooral) en we lezen de krant (liefst in het weekend). Maar het is wel zo, dat we op bepaalde momenten zelf op zoek gaan naar informatie en dat we het heel belangrijk vinden wat onze vrienden of andere gebruikers over een bepaald product of dienst zeggen. Best ingewikkeld eigenlijk! Voor die tijd geloofden we gewoon alles wat in de krant stond!
Hoe bereik je de klant op de diverse momenten in zijn klantreis?
Zie jij door de bomen het bos niet meer met al die informatie en mogelijkheden? Weet je niet meer hoe je aan jouw naamsbekendheid moet werken en nieuwe klanten moet trekken? Hoe je je klant bereikt op de juiste momenten in zijn klantreis (de weg die een klant aflegt om tot handeling over te gaan)?
In elk stadium van die klantreis (behoefte-oriëntatie-afweging-conversie-consumptie-evaluatie) is search engine optimization (SEO) belangrijk. Het organisch vindbaar zijn via zoekmachines als Google. In sommige stadia kun je aanvullend SEA (Search Engine Advertising) inzetten of remarketing-advertising.
Wij van Content4Bizz zorgen ervoor, dat we dagelijks de laatste kennis vergaren. Wij geven jou advies. We zorgen dat er een richting bepaald wordt (content strategie). Dat de boodschap helder is en de doelstelling gehaald wordt. We monitoren het resultaat en kijken hoe we kunnen optimaliseren. Wij zijn een content- en social media marketing bureau en indien de klant dat wenst en er budget voor heeft schakelen wij partners in.
Content marketing vergt een andere manier van denken. Het zit in het DNA van veel bedrijven om een boodschap te zenden. Zonder feedback te ontvangen. De voordelen van de producten en diensten te benoemen. Om zo te verleiden. Tegenwoordig werkt dat anders. Het gaat om het verhaal erachter en de manier waarop klanten jou/jouw bedrijf/jouw producten en diensten vinden. Het gaat om het maken van goede content, om regelmaat, om creativiteit en analytisch inzicht. Dat zijn de 7 redenen waarom je als content marketeer geen luizenbaan hebt.
Waarom je als content marketeer geen luizenbaan hebt
Overweeg je ‘content marketeer’ als beroep?
Werk je in een bedrijf en wil je zelf met content marketing aan de slag?
Geef een reactie