7 stappen om content te maken die converteert
Een tijdje geleden werkte ik aan een project voor een startup. De hoofdtaak waar je je dan dagelijks mee bezig houdt is pionieren. Welke problemen of behoeften wil je oplossen? En voor wie? En als je alles in kaart hebt; wat zegt en doet dit publiek? Hoe ziet hun leven er nu uit? Welke wensen en dromen hebben zij? Je bent op ontdekkingsreis naar wat zij willen KOPEN. Ik pleit ervoor dat elk bedrijf zich deze vragen opnieuw stelt.
Stel je bezoekers van je website en je klanten centraal. Geef hen de hoofdrol en gooi je ego overboord. Verplaats je in hen. Wat hebben zij nodig? Neem hen bij de hand en wees een gids voor hen. Laat zien hoe jij hen kunt helpen. Dit doe je door middel van goede content marketing.
Wat is goede content marketing?
Als je je publiek voorziet van nuttige informatie, inspirerende voorbeelden en je leert hen wat, dan ben je goed bezig met content marketing. Mensen zijn van nature verhalenvertellers. Als zij een abstracte tekening zien verzinnen zij daar in hun hoofd een verhaal bij. De verhalen per individu verschillen. Maar geef je een concreet voorbeeld van iemand die geholpen wordt bij het oplossen van een probleem en de bezoeker heeft dat probleem ook, dan identificeert die persoon zich met degene die de hoofdrol heeft in het verhaal.
Welke stappen neem je?
1. Onderzoek
Bekijk goed wie je wilt bereiken. Wat zijn de problemen, wensen, dromen en behoeften van deze doelgroep? Vraag feedback aan je publiek. De cruciale vraag is; wat zeggen zij en wat doen zij?
2. Authenticiteit
Bepaal welke content de doelgroep aantrekt. Krijg een beeld van de wereld van je prospects. Hoe ziet hun leven eruit? Waar hopen zij op? Waar dromen zij van? Welke wensen hebben zij? Welke problemen? Welke pijn? We noemen dit wel audience personas of buyers personas. We zijn aan het ontdekken wat dit publiek wil kopen.
3. Aandacht trekken
De content die je in dit stadium produceert is een uiting van empathie voor de wereld waarin jouw publiek nu leeft. Hun gewone leven. Waarin de dromen nog niet waargemaakt zijn. Je laat met een verhaal zien dat je die wereld begrijpt.
4. Publiek
Door te laten zien wat je oorspronkelijke publiek nodig heeft, neemt je bereik toe. De aandacht voor je bedrijf of merk groeit en er treedt een viraal effect op. We noemen dat earned media. Je publiek wordt het kanaal om de boodschap verder te verspreiden. Ook via owned media, bijvoorbeeld je website, Facebook pagina, videokanaal, bouw je bereik op.
5. Autoriteit
Als je je publiek hebt opgebouwd, dan word je gezien als expert. Of als een mentor of gids. Dit is het moment, waarop je je oplossing kunt aanbieden.
6. Actie
Je hebt nu al 85% gewonnen in de reis naar je verkoopdoel. Je publiek kent je, vindt je leuk en vertrouwt je. Nu komt het aan op copywriting. Niet de traditionele manier van schrijven wanneer je alle voorgaande stappen overslaat. Nee, je schrijft nu het perfecte voorstel, een voorstel dat het publiek niet kan weigeren. Je weet tenslotte nu precies wat je doelgroep nodig heeft. De mensen zijn klaar om te KOPEN.
7. Versnelling
Je hebt tevreden klanten, het vertrouwen is er. Mensen willen altijd meer. Naar een hoger niveau. Daar ga jij hen natuurlijk bij helpen. En zo versnel jij je business.
Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.
Wil je een reactie plaatsen? Aarzel niet om dat hieronder te doen of privé via het contact formulier.
Bron cartoon: wanttoknow.nl
Geef een reactie