Blog

blogberichtenContent marketing is topsport; 10 lessen

Content marketing is topsport; 10 lessen

(Deze blog is geschreven op 27 mei 2015)

Als kind wilde ik goed kunnen softballen. Met mijn overbuurmeisje oefende ik het pitchen (werpen) net zolang tot het me op een natuurlijke manier af ging. Vele jaren later wilde ik account manager worden bij het grootste mediabedrijf van Nederland waar ik werkte. Mijn manager liet mij eerst meters maken.

Vier à vijf klanten bezoeken per dag. Iemand die topsport bedrijft (of een topbaan heeft) bezit naast talent kwaliteiten als doorzettingsvermogen, ervoor willen gaan en hard willen werken. Het is zelfs zo dat je wel talent kunt hebben, maar als de andere kwaliteiten bij jou ontbreken bereik je niet die toppositie. Talent alleen is niet genoeg. Om succesvol te zijn in sales en content marketing gaat dit ook op.

content4bizz-content-marketing-topsport-1

1. Meters maken

Om iets goed te kunnen moet je het veel doen en oefenen.

Stel je start een Twitter account op. Of je maakt een blogpagina aan. Stap een is gezet, maar je wordt pas succesvol als je voldoende content produceert, cureert en deelt. Er moeten veel meters gemaakt worden om het bloggen, twitteren enzovoort in de vingers te krijgen. En om gezien te worden. En erkenning en naamsbekendheid te krijgen. Met een mooi woord: branding.

content4bizz content marketing topsport 2

2. Lange adem

Om topsport te bedrijven moet je conditie hebben. Een lange adem hebben. Die moet je opbouwen.

Vanuit de sales ken je ze wel; de salesfunnels. En of je dan de data van wanneer je een order verwacht er even achter wilt zetten in de spreadsheet. Vaak genoeg verschuiven deze data. Een salestraject kan lang zijn. Je moet geduld hebben. Iets wat commerciële mensen van nature niet goed af gaat. Zo is het ook met content marketing. Denk niet dat je gelijk rendement hebt van je inspanningen. Het kan even duren voordat je dat terug ziet.

content4bizz content marketing topsport 8

3. Hard werken

Ooit een topsporter gezien die het redt met een uur trainen per week? Dat gaat niet lukken.

Ook content marketing kost tijd, veel tijd. Ga voor jezelf na of je die tijd hebt. Zo niet, besteed het uit.

content4bizz content marketing topsport 9

4. Niet opgeven maar doorgaan

Je verliest een wedstrijd. Terwijl je zo hard hebt getraind!

Je hebt je eerst blogposts geschreven en gedeeld op social media en denkt dat de wereld aan je voeten ligt. Om de vijf minuten druk je op de F5 toets om je statistieken op je website te vernieuwen. Het valt tegen. Minder mensen dan je verwacht had lezen je posts. Maar wat had je verwacht? Manage jezelf en leg voor jezelf een verwachting vast. Valt het tegen? Ga na waar het aan ligt en zorg dat het volgende artikel beter is of dat je het op een juist moment deelt. Verbeter jezelf continu.

content4bizz content marketing topsport 10

5. Resultaatgericht

Binnen 3 jaar wil je tot de top 10 van Nederland behoren. Tussentijds evalueer je het resultaat en stuur je bij waar nodig.

Dat is met content marketing niet anders. Je schrijft bijvoorbeeld een x aantal blogartikelen en wilt door het delen van jouw kennis en kunde binnen 3 jaar als dé expert in jouw vakgebied gezien worden. Tussentijds kijk je of je op de juiste weg bent en stuur je bij waar nodig.

Business

6. Jezelf wegcijferen

Je gaat voor het hoogst haalbare, dat ene doel. En cijfert jezelf weg en hebt geen tijd voor sociale contacten.

In sales en content marketing  cijfer je jezelf weg, omdat het niet over jou gaat maar over je klant. Je luistert naar je klanten en naar hun problemen en uitdagingen. Luisteren en oprecht geïnteresseerd zijn is dé succesfactor. Omdat je dan precies weet waar je klant behoefte aan heeft en hem of haar de juiste oplossing op het juiste moment kunt bieden. 

content4bizz content marketing topsport 12

7. Zelfdiscipline

Je hebt je dag niet. Geen zin, geen puf. 1001 excuses om niet te trainen vandaag.

Als je content marketing succesvol wilt inzetten is het verstandig om net als bij het trainen een schema te maken van wat je wanneer moet doen. Zet jezelf op scherp en stel deadlines vast waarop een artikel af moet zijn. Doe je dat niet consequent, dan komt er weinig van terecht. Stel je het uit. Blijkt dat je te vaak uitstelt, omdat je er eenvoudigweg geen tijd voor hebt, dan kan dat een conclusie zijn en kun je daar maatregelen in nemen of andere prioriteiten stellen.

content4bizz content marketing topsport 13

8. Lat hoog

Als topsporter leg je de lat hoog. Je bent niet snel tevreden. Het kan altijd beter.

Doe dat met content marketing ook. Ontwikkel je eigen stijl. Onderscheid jezelf van anderen. Wees je bewust dat er zoveel informatie op mensen afkomt en zij steeds selectiever worden in wat zij wel of niet willen lezen of zien. Ga voor kwaliteit. Zorg voor goede content.

content4bizz content marketing topsport

9. Een topsporter kan het niet alleen maar staat in de spits

Een topsporter moet zelf scoren, maar heeft een aantal mensen om zich heen dat hem helpt zijn doelen te bereiken.

Een content marketeer houdt overzicht, maakt de contentkalender en zorgt dat meerdere mensen in het bedrijf mee helpen met het produceren en cureren van de content. De content marketeer scoort door de resultaten te monitoren en bij te sturen waar nodig. Net zolang tot het gewenste resultaat behaald is.

content4bizz content marketing topsport 14

10.Missie

Wie ben je? Wat doe je? Wat wil je bereiken? Waarom doe je wat je doet? Wat is je verhaal? Een topsporter haalt hier zijn drive uit.

Met content marketing willen we het verhaal vertellen van het bedrijf of de organisatie. Gebaseerd op het waarom, het ontstaan ervan. We willen een community erom heen bouwen. Door het verhaal, dat we delen, verbinden we mensen met elkaar. Intern en extern.

Welke lessen uit de topsport zie jij nog meer om succesvol te zijn met content marketing? Laat een reactie achter of stuur een privébericht naar info@content4bizz.nl.

Onvoldoende tijd voor content marketing? Hulp nodig bij het bepalen van een strategie? Neem vrijblijvend contact op via de mail:  info@content4bizz.nl. Of bel naar 06 818 40 824.

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Naar Boven
logo-content4bizz

Jouw (merk)verhaal vertellen? Wij helpen jou, jouw organisatie of bedrijf. Content4Bizz heeft meer dan 25 jaar ervaring in media, PR & journalistiek, sales & marketingcommunicatie.

Contact

Smallekamp 4
1991 CA Velserbroek
Tel: 0681840824
mail: info@content4bizz.nl

Social Media