Contentscan voor webshops
Als webshop eigenaar je concurrent net een stapje voor blijven? Hoger ranken in zoekmachines? Oude SEO trucjes werken steeds minder, kwalitatieve content werkt wel.
Gratis contentscan
Ik bied een gratis contentscan aan. Opvallend is dat ik er steeds meer krijg uit de e commerce hoek. Het blijkt dat er nog een lange weg te gaan is. Zo ontbreekt het bij de één aan verleidende teksten en beelden voor de bezoekers. En bij de ander aan de juiste tone of voice voor de doelgroep. Zo zijn er meer voorbeelden. Samengevat lijkt het erop dat content het laatste is waar webshop eigenaren aan denken als zij van start gaan. Terwijl content marketing een onderdeel is van de online marketing mix.
Online marketing mix
Waar bestaat de online marketing mix uit?
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
- Google Adwords (SEA)
- Content marketing
- E-mail marketing
- Sociale media
- Display advertising
- Affiliate marketing
- Link building
- Vergelijkingssites
Content marketing en zoekmachine optimalisatie
Interessant is dat content marketing steeds meer een onderdeel van zoekmachine optimalisatie wordt. Voorheen kon je met slimme SEO trucjes hoger in Google komen, waardoor je traffic naar je website kreeg. Google doorziet dat en daardoor werkt het steeds minder. Het draait meer en meer om kwalitatief goede content die vragen van de bezoeker beantwoordt.
Een goed lopende webshop heeft goede content
Of je nu dekbedden verkoopt of sieraden, het is noodzakelijk om content marketing in te zetten als onderdeel van je marketing strategie.
Waarom?
- Het creëren van waardevolle, gratis content schept vertrouwen en autoriteit in de branche.
- Content bouwt jouw merk.
- Content houdt mensen op de hoogte.
- Content geeft je iets om te delen op social media.
- Content helpt jou hoog te scoren in zoekmachines, zoals Google.
- Content zorgt voor traffic naar jouw website/webshop.
- Content trekt als een magneet leads aan.
- Content helpt bij het omzetten van prospects naar klanten.
- Content zorgt ervoor dat klanten terugkeren.
- Content zorgt voor mond-tot-mond reclame. Een klant wordt een ambassadeur.
Kortom: meer klanten met content marketing
Waar geeft een contentscan antwoord op?
De contentscan van Content4Bizz bekijkt naast de vindbaarheid in zoekmachines bijvoorbeeld of de teksten en het beeldmateriaal voldoende verleiden en of de potentiële klant antwoord krijgt op zijn vragen. De vraagkant van klantzijde is het belangrijkste uitgangspunt. Tenslotte word je op die manier gevonden! Je helpt de klant in zijn zoektocht naar de producten en diensten, die bij hem passen. Je adviseert en informeert om de merkenvoorkeur op te bouwen die leidt tot een aankoop.
Product informatie en domeinnaam
Dat begint al bij de product informatie van de webwinkel. Uit de scans blijkt dat de tekst acht van de tien keer vanuit het product geschreven wordt. Maar de content moet juist vragen beantwoorden die leven bij de doelgroep om hen te inspireren. Waarom laat je dit gegeven niet in je domeinnaam naar voren komen? Je claimt het domein ,,welkewijnbijwelkgerecht” in plaats van ,,wijnen.nl”. De eerste domeinnaam laat direct zien dat je een wens/probleem oplost, de tweede gaat uit van het eigen product.
Blog in shop
Naast de productinformatie, per product en productgroep, is een blog op je webshop een welkome aanvulling. Hier zet je in het geval van ,,welke wijn bij welk gerecht” tips hierover, plaats je video’s over hoe wijn gemaakt wordt en interview je een vooraanstaand persoon uit de branche.
Een webshop is nooit af
Je ziet het, een webshop is nooit af. Het is een continu proces om je website te verbeteren qua relevantie, inhoud en structuur. Als je je statistieken goed bijhoudt is bijsturen makkelijk. Dan weet je wat aansluit bij de doelgroep en wat niet. O ja, vergeet de ,,call to action” button en de contactgegevens niet, beste webshop eigenaren. Gelukkig hebben de meesten deze zaken op orde.
Wil je ook een contentscan van Content4Bizz? Vraag er gelijk één aan! Ga naar het menu gratis contentscan Of mail direct naar info@content4bizz.nl . Bellen mag ook: 06 818 40 824.
Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.
Carlo van Brakel
Goed punt: Oude SEO trucjes werken steeds minder, kwalitatieve content werkt wel. We gaan voor kwaliteit.