Copywriter: jouw tikkende verkoper
Een copywriter schrijft teksten als alternatief voor het persoonlijke gesprek. Ga daarom na wat je aan tafel tegen een klant wil zeggen en leg zo de basis voor een succesvolle tekst. Interactief schrijven doe je door spreektaal te gebruiken. Zeg je dan ,,gaarne” in plaats van ,,graag”? Ik put bij het schrijven van commerciële teksten graag uit mijn ervaringen als account manager. In deze blogpost deel ik deze met jou.
Hoe kom je binnen bij je klant?
Visualiseer dit eens: je komt aan bij een klant, je parkeert je auto en je meldt je aan bij de receptie. Daar begint het al mee. Hoe kom je binnen? Ben je op tijd? Zie je er representatief uit? Weet je de naam van de persoon met wie je een afspraak hebt? Ik moet nog weleens snel in mijn agenda kijken om te achterhalen hoe hij of zij ook alweer heet! Maar ik doe dat dan vooraf in de auto, zodat ik niet sta te hakkelen aan de balie.
Hoe kom je bij je klant binnen met een e-mailing?
Maak nu de vergelijking met een e-mailing bijvoorbeeld. Ook dan is de manier van binnenkomen van belang. Denk aan de onderwerpregel van een e-mail, die uit moet nodigen om de mail te openen. De timing is ook cruciaal. Komt het de klant op dat moment uit om jouw bericht te lezen? Is de tekst persoonlijk? Staat er: ,,Beste Jan” of ,,Beste klant”?
Oké, je wacht een paar minuten bij de receptie en dan haalt Jan jou op. Als goede account manager zeg je: ,,Hallo Jan, fijn je weer te zien”. Je weet dat het persoonlijke, vertrouwde belangrijk is. En je noemt zijn naam. Leer daarvan bij het schrijven van je commerciële teksten.
Wat wil je met het gesprek bereiken?
Jullie zitten nu in de spreekkamer. Jan haalt wat te drinken. Vanzelfsprekend heb je je van tevoren afgevraagd wat je met dit gesprek wilt bereiken. En dit moment benut je om jezelf op scherp te zetten.
Wat is het doel van je e-mail tekst?
Als je een succesvolle e-mail tekst wilt schrijven, vraag je dan van tevoren ook af wat het doel is. Bedenk welke vragen jouw doelgroep heeft en bedenk een opzet. Dat kost ongeveer 50% van de tijd voor het schrijven van de tekst.
Praat niet teveel en schrijf niet wat je wilt vertellen
Een slechte verkoper praat teveel tijdens een gesprek met de klant. Hij vertelt over zijn producten en diensten zonder vragen te stellen. Zonder te weten wat de klant voor een probleem heeft komt hij met allerlei oplossingen. Je raadt het al: de toehoorder luistert uit beleefdheid, maar met een half oor. Hij raakt niet de juiste snaar. Bij het schrijven van teksten is dit niet anders. Schrijf niet wat je wilt vertellen, maar schrijf wat de lezer/bezoeker/ontvanger wil horen!
Het taalgebruik
Dan een paar belangrijke aandachtspunten over het taalgebruik. Wat denk jij als iemand tegen jou zegt dat hij zijn best gaat doen om het probleem op te lossen? Of dat hij het gaat proberen? Wat is jouw gevoel daarbij? Vermijd daarom zwakke woorden.
En als een account manager tegen jou zegt, dat de spullen spoedig geleverd worden. Wat zegt dat dan eigenlijk? Dan weet je nog niets! Wees concreet en zeg bijvoorbeeld: ,,Uiterlijk aanstaande vrijdag heeft u de spullen in huis”.
In de inleiding schreef ik al over het gebruiken van spreektaal in je teksten. Doe alsof de klant tegenover jou zit. Gebruik je dan ,,desalniettemin”? Of eerder ,,toch”?
Nog een paar voorbeelden:
- Ten behoeve van = voor
- Met behulp van = met
- Alsmede = ook
- Reeds = al
Wat ik in verkooptrainingen geleerd heb is om JA’s te verzamelen aan tafel. Door de voordelen voor je klant te benoemen, zodat hij bevestigd wordt in zijn keuze. Hetzelfde doe je als tikkende verkoper. Schrijf bijvoorbeeld: ,,Wilt u ook geld verdienen met…..?” of ,,Wilt u ook een voorraad aanhouden zonder risico?”
Houd in je achterhoofd dat jouw doelgroep de volgende motivaties heeft om geïnteresseerd te raken in jouw product of dienst:
- Hebzucht (geld verdienen, besparen, gratis)
- Angst (hang naar veiligheid en zekerheid)
- Status (ergens bij willen horen)
Je trechtert de klant als het ware naar jouw oplossing.
Het aanzetten tot actie
Dan rest nog een laatste stap. Het aanzetten tot actie. Waar je aan tafel voor de opdracht laat tekenen doe je dat online met een call to action als:
- Bestel
- Naar de actie
- Bekijk de items Enzovoort
Welke overeenkomsten zijn er nog meer?
Er zijn nog veel meer overeenkomsten tussen een persoonlijk verkoopgesprek en één in tikkende vorm. Kun jij er nog een paar noemen? Laat een persoonlijk bericht achter via de mail: info@content4bizz.nl. Of plaats je reactie onderaan dit artikel.
Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de social media knoppen hieronder.
Geef een reactie