Blog

blogberichtenHoe begin je als merk met een contentkalender?

Hoe begin je als merk met een contentkalender?

Bij De Telegraaf noemden we de onverwachte inhakers wakkere inhakers.

Bij De Telegraaf noemden we de onverwachte inhakers wakkere inhakers.

Bij De Telegraaf noemden we de onverwachte inhakers wakkere inhakers.

Wat kun je leren van uitgevers en van succesvolle merken?

Eén van de dingen die ik geleerd heb in mijn tijd bij uitgeverijen is het zoeken naar zogenaamde ,,haakjes”; actuele onderwerpen waar de adverteerder op in kan haken.

Ook een PR bureau, gericht op free publicity in kranten en tijdschriften, bedenkt een passende invalshoek. Zie hier de ingrediënten om vandaag nog te beginnen met je contentkalender.   

blog 16 afbeelding

 

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR DE UITVERGROTING

Waarom een contentkalender?

Een contentkalender maak je nadat je de contentstrategie bepaald hebt (wat is het doel voor het bedrijf). Veel merken zijn effectief met content marketing. De druk om tijdig, engaging content te publiceren neemt daardoor toe. Kijk je naar één van de succesvolle merken, Coca Cola, dan zie je dat zij zo sterk in content marketing geloven dat dat hun grootste missie is als het gaat om hun overall advertentie strategie tot 2020. Dit is wat zij zeggen:

 “All advertisers need a lot more content so that they can keep the engagement with consumers fresh and relevant, because of the 24/7 connectivity. If you’re going to be successful around the world, you have to have fat and fertile ideas at the core.” 

Hoe maak je een contentkalender?

Houd de ,,zoek de verschillen” afbeelding in je hoofd en denk na over de volgende zaken met de contentstrategie (je doelgroep, je doelstelling enzovoort) als basis.

  1. Welke invalshoeken kun je nu al bedenken; denk aan marketing- en salesactiviteiten zoals beurzen.
  2. Bedenk waar je doelgroep, naast events in de branche, mee bezig is in een jaar. Zoals de schoolvakanties en Pasen.
  3. Maak een matrix met de events en andere belangrijke ijkpunten.
  4. Bepaal alvast de social media die je daarbij wilt inzetten.
  5. Bedenk alvast een onderwerpregel erbij.
  6. Zet het type content erbij.
  7. Bepaal het doel van je content. Bijvoorbeeld content x moet sales opleveren. En content y moet de lezer een goed gevoel geven.
  8. Zet data bij de onderwerpen.
  9. Houd ruimte over voor de inhakers op onverwacht interessant nieuws voor de doelgroep.
  10. Zet erbij wie per onderwerp ingeschakeld moet worden of wie de leiding neemt. 

Het fijne van online communiceren is dat het zo heerlijk flexibel en meetbaar is. Je kunt op elk moment bijsturen en zelf het umfeld bepalen. Daar waar je in het geval van free publicity afhankelijk bent van de redactionele kalender en de deadlines kun je nu kijken welke content converteert naar bijvoorbeeld sales als dat het doel is. Je kunt meten op welk moment mensen kopen of afhaken. En zonodig je content en contentkalender aanpassen. 

Wat kun je leren van succesvolle content marketing merken?

Zoals eerder genoemd in dit artikel zijn er nogal wat grote merken die succesvol zijn met content marketing. Maar dat wil niet zeggen dat zij torenhoge budgetten hebben. Ook kleinere bedrijven kunnen doen wat zij doen. Het bedrag kan dan verschillend zijn maar je kunt als kleiner merk hetzelfde bewerkstelligen. Door te kijken welke processen deze grote merken doorlopen.

  1. Beschouw jezelf als een uitgever en wees actief met online communities.
  2. Houd in je achterhoofd dat content marketing gaat om het creëren van interessante, deelbare informatie voor echte mensen.
  3. Maak een content marketing strategie, die maatstaven en meetmomenten bevat om de ROI te bepalen. 

Hoe doet een merk als Dell het? 

Dell combineert eigen content met gecureerde content en focust op de specialiteiten technologie, business en lifestyle. Zij zetten Facebook, Twitter en Google+ in voor het verspreiden van hun content.

Rishi Dave, executive director of digital marketing, zegt het volgende:

“People coming in through inbound marketing are the highest-quality leads that close the fastest. Our biggest focus now is how we bring all these content strategies together to manage a robust funnel and increase inbound traffic and lead generation.”

10 effectieve content marketing merken 

  1. LinkedIn
  2. IBM
  3. Xerox
  4. RedBull
  5. American Express
  6. Intel
  7. Coca Cola
  8. Salesforce
  9. Oracle
  10. Dell 

Wil je meer weten over of heb je hulp nodig bij het bepalen van een contentstrategie en contentkalender, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Bel 06 818 40 824. Of mail:  info@content4bizz.nl

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naar Boven
logo-content4bizz

Jouw (merk)verhaal vertellen? Wij helpen jou, jouw organisatie of bedrijf. Content4Bizz heeft meer dan 25 jaar ervaring in media, PR & journalistiek, sales & marketingcommunicatie.

Contact

Smallekamp 4
1991 CA Velserbroek
Tel: 0681840824
mail: info@content4bizz.nl

Social Media