Hoe belangrijk is content marketing voor B2B?
Kijk je naar Amerika, dan kun je een trend zien ontstaan. Dat heb ik zelf ervaren met de mogelijkheid van e-mail. Eind jaren tachtig werkte ik als ,,buyer” voor een Amerikaans softwarebedrijf. We e-mailden meerdere keren per dag vanuit Halfweg, onder de rook van Amsterdam, naar ons moederbedrijf in de States. Iets wat ik doodnormaal vond, maar wat bijzonder bleek bij mijn latere overstap naar een Nederlands bedrijf. Daar communiceerden mijn collega’s nog per interne post envelop! Met content marketing is het nu net zo.
Benieuwd naar hoe je collega’s in Amerika het op dit werkgebied doen?
Lees verder en doe er je voordeel mee.
Hoeveel % van de B2B marketeers in Noord-Amerika doet aan content marketing?
Maar liefst 93% (!) van de B2B marketeers in Noord-Amerika zet content marketing in. Dit middel om je marketingcommunicatie doelstellingen te halen bestaat al veel langer, maar krijgt nu door online en social media veel meer aandacht en mogelijkheden om het nieuws, het verhaal van je bedrijf, snel te verspreiden. Met de komst van internet is het bovendien goedkoper en eenvoudiger om vakkennis te delen en kun je eigenlijk niet meer om content marketing heen.
Wat voor een doel hebben de B2B marketeers voor ogen?
1. Leads genereren
2. Traffic naar de website
3. Gedeeld worden op social media
Welke meetinstrumenten in B2B content marketing bepalen het succes?
1. De mate van traffic naar de website
2. De kwaliteit van de sales leads
3. Hoe vaak de content wordt gedeeld op social media
Welke tactieken worden het meest gebruikt?
Met 87% staat de inzet van social media op nummer één. Dit is exclusief blogs.
De bedrijfswebsite is van groot belang. 81% van de B2B marketeers in Noord-Amerika geeft aan veel tijd en geld aan de website te besteden. Goed voor een tweede plaats.
80% zoekt het in de e-mail nieuwsbrieven en 76% ziet bloggen als een goede manier om de doelgroep aan je te binden.
Welke social media kanalen zijn populair?
91% Linkedin
85% Twitter
81% Facebook
73% Youtube
Voor welke uitdagingen staan de marketeers?
1. Tijdgebrek
2. Voldoende content produceren
3. Content produceren waarmee je de doelgroep bindt, boeit, betrekt (,,engaged”)
Tot slot interessante cijfers, die aantonen dat B2B content marketing groeiende is:
• 30% van het marketing budget is gealloceerd voor content marketing
• 58% heeft plannen om dit budget het jaar erop te verhogen
• 73% produceert meer content dan vorig jaar
• 42% is effectiever met content marketing
Bron: CM Content Marketing Institute en Marketing Profs 2013
Vind je dit een interessant artikel, deel het dan op social media via de onderstaande knoppen. Wil je reageren? Graag! Onder dit bericht kun je dat doen. Of via het contact veld.
Per 6 februari 2014 is mijn blog britpower-content.nl overgegaan naar content4bizz.nl . Helaas is nu niet meer te zien hoe vaak de artikelen van voor die datum gedeeld zijn.
Brian Florea
Goed stuk... hierbij gedeeld. Goede content en mooie cijfers. Voor een infographic. :-)