Hoe bepaalt communicatiekracht het succes van je organisatie?
Waar begint het mee?
Een sterk merk valt of staat met het gedrag van de medewerkers. En dat begint met de interne manier van communiceren. Praat de directeur in managementjargon, zodat je steeds moet ,,raden” wat hij of zij nu eigenlijk bedoelt? Zegt hij of zij: ,,We moeten de processen gaan stroomlijnen”. Maar kun je dat interpreteren als: ,,Er gaan ontslagen vallen”, dan kan dat het gedrag op de werkvloer aanzienlijk bepalen. Of er wordt gesproken over ,,het menselijk kapitaal van de organisatie”, waardoor niemand zich betrokken voelt.
Hoe verbonden voelen de medewerkers zich met je organisatie?
Het gaat nu juist om de mate van verbondenheid bij het bedrijf, die mensen voelen. De communicatiekracht ontstaat vanuit een gevoel, de bezieling van je organisatie. Denk aan Apple.
De drive is niet, dat zij computers willen maken, maar dat zij de wereld willen veranderen! Het gaat steeds minder over de producten en diensten, maar meer over het vermogen van organisaties om relaties aan te gaan.
Social media gebruik draagt bij aan het aangaan van relaties
Door de komst van social media komt deze beweging in een stroomversnelling. Die dwingt organisaties om open en integer te zijn naar hun relaties. Merken worden steeds meer van de afnemers. En om een succesvolle relatie te hebben met de afnemers is een sterke basis nodig. Hoe meer betrokkenheid er van iedereen is, hoe beter de relatie met de afnemers is. De grens tussen interne en externe communicatie vervaagt hierdoor. En ik denk dat er steeds minder managers zullen zijn, maar wel echte leiders, die je letterlijk kunt volgen. Zoals Steve Jobs.
Je publiek boeien en binden
Legendarisch zijn de speeches die Jobs gaf, de zogenaamde Stevenotes. Hij wist zijn publiek tijdens de speeches te boeien en te binden. Hij begreep ook dat consistentie van belang was en liep daarom na de speech van het podium af om weer terug te keren met de tekst: ,,One more thing…”, waarna hij een nieuw product lanceerde. Steve legde een fundament van het merk Apple, dat gebouwd was op het gedachtegoed dat mensen die passie hebben de wereld kunnen verbeteren op een kleine of grote manier. Deze boodschap zit overal in de communicatie van Apple verborgen.
Fundament van je merk versterken en geloofwaardigheid vergroten
Door de interne beleving van de waarden waar je organisatie voor staat, zul je zo een sterke cultuur hebben, dat je concurrent het nakijken heeft. Je merkreputatie is niet alleen gestoeld op beloftes in je externe communicatie, maar worden gedragen door je medewerkers, waardoor de waarden betekenis krijgen. Doordat de samenleving nu ,,open” is, kunnen we de geloofwaardigheid vergroten en echte, betekenisvolle relaties aangaan.
Wil je hier meer over weten of over van gedachten wisselen, laat dan een reactie achter of neem contact op.
Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.
Per 6 februari 2014 is mijn blog britpower-content.nl overgegaan naar content4bizz.nl . Helaas is nu niet meer te zien hoe vaak de artikelen van voor die datum gedeeld zijn.
Geef een reactie