Blog

blogberichtenHoe krijg je leads met content marketing?

Hoe krijg je leads met content marketing?

 

content4bizz blog leads

 

Koud

Als verkoper of ondernemer wil je leads. Je wilt nieuwe klanten werven. Traditioneel doet een organisatie dat door een adressenbestand in te schieten en dat te laten bewerken door telesales en verkopers. Waaruit na veel inspanningen een select klantenbestand ontstaat. Je weet van tevoren niet of er behoefte is aan jouw product of dienst. Het zijn ,,koude” leads. ,,Warmere” leads krijg je door het toepassen van content marketing. Hoe?

 Warm

Met content wakker je een inkoopbehoefte aan. Je stelt de klant centraal en houdt voor ogen dat hij aan de basis staat van het inkoopproces. Pas als hij een probleem of behoefte herkent gaat hij kijken naar de oplossingen die er zijn. Hij gaat mogelijke leveranciers selecteren en kijken welke hij gaat benaderen. Als je vanuit jouw bedrijf of merk online je kennis deelt, dan tref je je mogelijke klanten op een warmer moment aan.  Stel dat de kopieermachines op kantoor verouderd zijn en er moeten nieuwe komen. Welk bedrijf of merk geeft je dan het meeste vertrouwen? Grote kans dat je het product het meest vertrouwt dat jou de meeste uitleg geeft over hoe het werkt. Neem een webshop. Daar zijn er tal van met dezelfde producten. Maar als ik op zoek ben naar bijvoorbeeld een nieuw dekbedovertrek, dan wil ik niet alleen het plaatje zien maar weten van welk materiaal het gemaakt is en wat het verhaal is achter het merk. Dat geeft mij meer kennis en beleving.

Al is de beslissing nog niet genomen, de inkopende partij weet al welke oplossing hij wil. En de kans is groot dat hij uiteindelijk bij jou terecht komt. Als je content marketing inzet.

Rol verkoper

Persoonlijk contact blijft belangrijk. Bij koude leads ben je de behoeften aan het inventariseren en pas als je de behoefte boven water hebt kun je verder en proberen om de lead te converteren naar klant door middel van je verkoopkracht en een goede propositie. Dit is de traditionele marketingfunnel volgens het AIDA model (attention, interest, desire, action).

Bij de warmere leads moet je op het juiste moment actie ondernemen in het complexere inkoopproces. Dit proces is complex omdat het proces beïnvloed wordt door bijvoorbeeld aanbevelingen van vrienden via social media. Met content marketing zorg je ervoor dat je een betrouwbare gids bent in het beslissingstraject. En dat je inhoudelijke informatie communiceert. Mijn tip is: doe dat als verkoper ook. Je wint vertrouwen door waarde toe te voegen wanneer potentiële klanten je nodig hebben. En niet door te duwen als zij je niet nodig hebben. Zie mijn blogpost Wat salesmensen kunnen leren van content marketing.

Marketing en sales 

In veel organisaties is de rol van marketing en sales nogal gescheiden. Terwijl de één niet zonder de ander kan. Sterker nog: als je beide in je communicatie naar buiten toe hetzelfde verhaal vertelt en dezelfde uitstraling hebt ben je veel geloofwaardiger. En krijgen potentiële kopers vertrouwen in jouw bedrijf of merk. 

Marketing automatiseringstools 

Uit een Amerikaans onderzoek (CMO Council) blijkt dat 86% van de ondervraagden aangeeft dat online content enige tot sterke invloed heeft op de keuze voor de leverancier.

Er zijn zelfs tools die content opnemen in lead scoringsmodellen waarbij elk item een waarde krijgt die gekoppeld wordt aan de interesse van de prospect.

Invulling content marketing 

Als je als een magneet leads aan wilt trekken denk dan goed na over de invulling van content marketing. Zorg dat je inhoudelijk goede teksten hebt op je website waardoor je kwalitatieve traffic genereert EN waardoor bezoekers langer op je site blijven en het liefst bij jouw bedrijf kopen. Denk bijvoorbeeld aan uitgebreide en prikkelende productomschrijvingen, aan een blog waarin je kennis deelt of aan een verhaal van een klant.

Wil je ook als een magneet leads aantrekken? Ik help je graag! Met bijvoorbeeld een content marketing strategie, teksten  en blog op de website. Bel 06 818 40 824 of mail info@content4bizz.nl 

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen. Een reactie plaatsen kan ook.

2 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naar Boven
logo-content4bizz

Jouw (merk)verhaal vertellen? Wij helpen jou, jouw organisatie of bedrijf. Content4Bizz heeft meer dan 25 jaar ervaring in media, PR & journalistiek, sales & marketingcommunicatie.

Contact

Smallekamp 4
1991 CA Velserbroek
Tel: 0681840824
mail: info@content4bizz.nl

Social Media