Hoe maak je van een klant een ambassadeur?
De tien seconden pitch op mijn website en op mijn visitekaartjes is dat ik middels content marketing bedrijven help die meer leads willen, van prospects klanten willen maken en van een klant een ambassadeur. De vraag die dan rijst is; hoe maak je van een klant een ambassadeur? In dit artikel een tipje van de sluier daarover. Een volgende keer ga ik dieper in op de content zelf. En op lead generatie en het converteren van prospects naar klanten.
Online mond-tot- mond
Ook het MKB maakt steeds meer gebruik van social mediamarketing. Onderzoek onder het MKB in de Verenigde Staten wijst uit dat ruim de helft minstens 10 minuten per dag vrij maakt voor social mediamarketing. En tachtig procent wil het komende jaar meer aandacht besteden aan hun social media-accounts. Dat is mooi, want social mediamarketing is de online vervanger voor de mond-tot-mond reclame die we vooral kennen van voor het digitale tijdperk. Het verschil is dat de verspreiding nu niet mondjesmaat gaat, maar in groten getale.
Hoe beïnvloed je deze conversaties?
Het mooie van online is dat vrijwel alles meetbaar is. Voorheen wist je niet wat er op een verjaardag over jouw product, dienst of bedrijf gezegd werd en als je er niet bij was kon je niet aan de gesprekken deelnemen om er invloed op uit te oefenen. Leve online, nu kan dat wel! Daar zijn verschillende tools voor.
Waar kijken deze tools naar?
- Wie zijn de invloedrijke personen binnen sociale netwerken en communities?
- Waar begeven deze personen zich?
- Waar gaan de conversaties over?
- Wat is het sentiment van deze conversaties?
- Wie neemt deel aan de conversaties en wie heeft welk aandeel in de beïnvloeding?
- Hoe vaak wordt er over mijn merk of bedrijf gesproken?
- In welke mate wordt er over mijn concurrent geconverseerd en hoe verhoudt dat zich tot mijn aanwezigheid?
- Wat is het bereik van mijn campagne en welke berichten leveren engagement op?
- Hoe kunnen alle teams en personen binnen mijn organisatie reageren?
- Hoe faciliteer ik dat mijn mensen op een efficiënte manier deelnemen aan de conversaties?
Online PR op orde
Het monitoren hiervan is van grote invloed als je van klanten ambassadeurs wilt maken.
Op basis van de ervaringen van anderen wordt tenslotte een mening gevormd over jouw merk of jouw bedrijf. Door je online PR op orde te hebben kun je de interactie aangaan en het sentiment beïnvloeden. Dit doe je middels online business intelligence software en social media dashboards. Bijvoorbeeld OBI4WAN en het Buzzboard van BuzzPartners bieden daar een mooie oplossing voor.
Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.
Wil je een reactie plaatsen? Aarzel niet om dat hieronder te doen of privé via het contact formulier.
Geef een reactie