The Wolf of Wall Street versus Content is King
Op 9 januari zou hij uitkomen, de nieuwe film met Leonardi di Caprio. Ik wilde hem direct zien. Kijken welke capriolen Leo nu weer zou uithalen. Die drie uur (!) zou ik wel doorkomen. Boeiend of niet, het vooruitzicht om mijn favoriete acteur levensgroot voor mij te zien vond ik meer dan prima. Maar het verhaal wil ook wat.
Snel geld dat verdwijnt of langzaam geld dat blijft stromen
Dat zou mij laten zien hoe de geldwolven, de graaiers, debet waren aan de kredietcrisis. Hoe het vak verkoop een andere lading kreeg. Hoe het in één keer sluiten van de deal een verkooptruc was waar wij nu niet meer mee aan kunnen komen. Waarom we nu in een tijdperk leven, waarin het gaat om de kunst van het communiceren zonder te verkopen. Hoe daarmee bevestigd wordt dat content marketing noodzakelijk is als je nog wat wilt verkopen.
Hoe het vak verkoop een andere lading kreeg
Jordan Belfort (gespeeld door Leonardo) maakte miljoenen slachtoffers. Hij verkocht telefonisch vage aandelen. In één gesprek werd de deal gesloten. Hij leerde de verkooptruc aan andere mensen en wist een miljoenenbedrijf op te zetten. De drijfveer van deze mensen was om rijkdom boven armoede te verkiezen. Begrijpelijk natuurlijk, en rendabel, vooral omdat dat motief ook gold voor de slachtoffers van deze praktijken. Immers, zij wilden ook alleen maar meer en meer. Omdat de bomen in de jaren negentig tot in de hemel groeiden. De val van Lehman Brothers symboliseert voor velen de bankencrisis. Vanaf eind 2007 is de nieuwe werkelijkheid dan ook een feit. En is de tijd voorbij dat mensen de verkoper klakkeloos vertrouwen. En niet alleen die van de hypotheken en aandelen. Zodra een verkoper vandaag de dag pusht om zijn dienst of product aan de man te brengen wordt hij afgestraft.
De spagaat van de verkoper
Veel grote bedrijven houden zich nog steeds vast aan het korte termijn principe. De aandeelhouders willen nog steeds snel veel geld zien. De ironie wil dat de verkoper wéét dat zijn klant pas bereid is te kopen als hij hem een goed gevoel geeft, maar dat hij daar op kantoor niet mee aan kan komen. Dus wordt hij verleid om weleens een deal te sluiten, die niet in het belang van zijn relatie is. Op deze manier komt er snel veel geld binnen, maar loopt het er aan de achterkant in een volgend kwartaal net zo hard weer uit. En moet er ook weer gezocht worden naar een nieuwe klant om het gat te dichten. Want bij die oude kun je niet meer aankomen.
Imago belangrijker dan directe verkopen
Hoe rendabel zou het zijn als we zuinig zijn op onze klanten? Als we minder nieuwe nodig hebben en ons imago zo goed is dat mensen ons weten te vinden? Goed, het geld stroomt minder snel binnen, maar het blijft wel stromen en daar hebben we op de langere termijn veel meer aan. Tenslotte zullen we rekening moeten houden met de huidige tendens, die leeft onder potentiële kopers: verkoop mij niets, maar laat mij op mijn eigen manier en tijd over je lezen en dan kom ik wel naar jullie.
King of the World
Voor heel even kun je je king of the World wanen. Maar wil je langer plezier hebben, dan kies je voor de king die content marketing heet. En sluit je weliswaar niet in één keer een deal, maar áls je hem dan na een aantal contactmomenten sluit, dan weet je dat je nog lang king of the World kan zijn.
Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.
Wil je een reactie plaatsen? Aarzel niet om dat hieronder te doen of privé via het contact formulier.
Per 6 februari 2014 is mijn blog britpower-content.nl overgegaan naar content4bizz.nl . Helaas is nu niet meer te zien hoe vaak de artikelen van voor die datum gedeeld zijn.
Geef een reactie