Waarin verschilt content marketing in B2B met B2C?
KLIK OP DE AFBEELDING VOOR DE UITVERGROTING
Laat ik voorop stellen dat zowel grote als kleine bedrijven goede resultaten kunnen boeken met content marketing. Met wat voor een budget dan ook. Zowel in B2B als in B2C. Maar wat is nu het verschil tussen content marketing in B2B en B2C?
Content vanuit behoeften klant
In B2C is Coca Cola een mooi voorbeeld. De marketeers hebben er 100% van gebruik gemaakt dat online alles meetbaar is. En kwamen op die manier tot een goede website. Door continue te analyseren wat wel en niet werkt en de interactie met de doelgroep aan te gaan hebben zij een goede content planning. En produceren zij altijd content vanuit de behoeften van de klant. Coca Cola ziet in dat kwalitatieve content niet alleen voor zoekmachines belangrijk is, maar ook om je verhaal als merk over te brengen. Op die manier val je op en bind je klanten aan je.
Hoe langer de sales cyclus hoe meer informeren
De keuze voor een product in de B2B sector omvat meestal een groot bedrag. Denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van een software programma. In B2C maken consumenten keuzes op basis van het gevoel bij het merk. Met andere woorden: de drempel voor de aanschaf van een product in B2B is hoger dan in B2C. Gemiddeld genomen. In B2B heb je daarom te maken met een langere sales cyclus. En in die cyclus, die een halfjaar tot een jaar kan duren, moet je mensen bereiken en informeren. Een doelgroep persoon in B2B moet je bereiken door hem of haar te helpen en te informeren.
Hoe doen je collega’s het in B2B en B2C?
Maar hoe doen jouw collega’s in B2B en B2C het nu? In welke mate zetten zij content marketing in? En hoe effectief zijn zij ermee? Welke social media zetten zij in? Wat vinden zij de meest effectieve technieken in content marketing? Wat zijn hun voornaamste doelstellingen? Hoe meten zij de return on investment? En wat besteden zij liever uit? Lees de antwoorden hier:
KLIK OP DE AFBEELDING VOOR DE UITVERGROTING
Analyse content marketing B2B en B2C
8 opvallende verschillen in content marketing B2B en B2C
- Video’s meer ingezet in B2C.
- Leadgeneratie belangrijker in B2B.
- Klantloyaliteit belangrijker in B2C.
- Expert status belangrijker in B2B (Thought leadership).
- Directe verkoop belangrijker in B2C.
- SEO ranking belangrijker in B2B.
- Kwalitatieve feedback van klanten belangrijker in B2C.
- Zowel in B2B als in B2C worden schrijven, design en content distributie uitbesteed.
Ook bezig met content marketing in B2B? Wil je advies, creatie of inspiratie? Mail mij: info@content4bizz.nl . Of bel: 06 818 40 824.
Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.
Geef een reactie