Blog

blogberichtenWat salesmensen kunnen leren van content marketing

Wat salesmensen kunnen leren van content marketing

IMG blog 6 2e

 

Een verkooppraatje of antwoord op je vraag?

Idealiter moet content marketing leiden tot warme leads. Je verkondigt het verhaal van je merk, deelt kennis en geeft tips waar mensen iets aan hebben. Met een beetje geduld zie je na een bepaalde periode, dat contactformulieren worden ingevuld en gegevens worden achtergelaten. Je verkopers benaderen deze geïnteresseerden en zorgen ervoor dat er deals gesloten worden.

Maar sales en marketing liggen dicht bij elkaar. Als een salesman (of -vrouw) zich in een gesprek bevindt, waarin de potentiële koper zich nog aan het begin van de aankoopfase bevindt,  is hij degene die de content verspreidt. En vertoont hij dan een kunstje, steekt hij zijn verkooppraatje af, of geeft hij antwoord op de vraag van zijn contactpersoon?

What’s in it for me?

In mijn blog ,,Hoe haal je rendement uit de aandacht die je je klanten en prospects geeft?” stel ik dat één van de eigenschappen, die je moet ontwikkelen, is;  luisteren naar je publiek (criterium 3).

In de periode, waarin ik sales deed bij een uitgeverij  was goed leren luisteren een harde leerschool voor mij. Zonder me af te vragen of mijn gesprekspartner enige interesse had in wat ik vertelde over wie je met welk medium kon bereiken en hoe goed onze titel wel niet gelezen werd, was ik voor ik het wist een uur aan het ratelen. Via trainingen heb ik geleerd om de juiste vragen te stellen. En belangrijker, goed te luisteren naar de antwoorden, samen te vatten en door te vragen. En wat bleek? Dit kostte veel energie. Maar leverde dubbel en dwars resultaat op. Ik kon de klant een passende oplossing bieden voor de uitdaging waar hij voor stond. Ik kon hem helpen. De klant vraagt zich altijd af ,,What’s in it for me?”. Geef hem dat antwoord en je bent de king.

Hoe pas je content marketing toe in een gesprek?

Afgelopen zondag keek ik naar Business Class. Altijd leuk om te zien welk bedrijf Harry Mens nu weer, betaald, heeft weten te strikken om te komen praten over de zaak.

Twee dames vertegenwoordigden een software bedrijf. Eén van hen stak van wal. Bijna snakkend naar adem door haar snelle manier van praten deed zij haar verkooppraatje. Zij vertelde hoeveel klanten zij hebben, wat het product allemaal kan. Een heleboel informatie in korte tijd, doorspekt met vakjargon.

Na deze act kwam er een dame aan tafel bij Mens van een advocatenkantoor voor franchisenemers. Zij legde duidelijk en rustig uit wat franchise precies inhoudt en welke problemen franchisenemers met de –gevers hebben. Zij haalde actuele voorbeelden erbij en stelde continue de klant, de franchiser, centraal. Ook gaf zij tips aan de ondernemers, die zo een formule overwegen.

Wie vertrouw je nu het meest? Wie geeft antwoord op de vraag, die leeft bij de doelgroep? En wat onthoud je voor als je verder in de aankoopfase komt?

In deze twee voorbeelden uit Business Class zijn salesmensen aan het woord, die het merk vertegenwoordigen. Doen zij dat alleen old school op de reclame manier als in het eerste geval, dan is de impact gering. Passen zij content marketing toe, zoals in het tweede voorbeeld, dan zul je op termijn grote resultaten zien.

Vind je dit een interessant artikel, dan kun je het delen via de onderstaande social media knoppen.

Per 6 februari 2014 is mijn blog britpower-content.nl overgegaan naar content4bizz.nl . Helaas is nu niet meer te zien hoe vaak de artikelen van voor die datum gedeeld zijn.

4 Comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Naar Boven
logo-content4bizz

Jouw (merk)verhaal vertellen? Wij helpen jou, jouw organisatie of bedrijf. Content4Bizz heeft meer dan 25 jaar ervaring in media, PR & journalistiek, sales & marketingcommunicatie.

Contact

Smallekamp 4
1991 CA Velserbroek
Tel: 0681840824
mail: info@content4bizz.nl

Social Media