Columns en Blogs

Waarmee maak je met jouw bedrijf het onderscheid?

Vanmorgen vroeg was mijn doel om eerst een uurtje te gaan hardlopen in de duinen. Zoals je kunt zien op de foto kon ik niet mijn geëigende pad volgen. Het natuurgeweld van gisteren was de uitdaging van vandaag. Het pad lag vol met stukken boomstam...

Hoe bepaalt communicatiekracht het succes van je organisatie?

IMG communicatiekracht

 

Waar begint het mee?

Een sterk merk valt of staat met het gedrag van de medewerkers. En dat begint met de interne manier van communiceren. Praat de directeur in managementjargon, zodat je steeds moet ,,raden” wat hij of zij nu eigenlijk bedoelt? Zegt hij of zij: ,,We moeten de processen gaan stroomlijnen”. Maar kun je dat interpreteren als: ,,Er gaan ontslagen vallen”, dan kan dat het gedrag op de werkvloer aanzienlijk bepalen. Of er wordt gesproken over ,,het menselijk kapitaal van de organisatie”, waardoor niemand zich betrokken voelt.

Hoe verbonden voelen de medewerkers zich met je organisatie?

Het gaat nu juist om de mate van verbondenheid bij het bedrijf, die mensen voelen. De communicatiekracht ontstaat vanuit een gevoel, de bezieling van je organisatie. Denk aan Apple. 

Hoe belangrijk is content marketing voor B2B?

mailen 1990 MG

 

Kijk je naar Amerika, dan kun je een trend zien ontstaan. Dat heb ik zelf ervaren met de mogelijkheid van e-mail. Eind jaren tachtig werkte ik als ,,buyer” voor een Amerikaans softwarebedrijf. We e-mailden meerdere keren per dag vanuit Halfweg, onder de rook van Amsterdam, naar ons moederbedrijf in de States. Iets wat ik doodnormaal vond, maar wat bijzonder bleek bij mijn latere overstap naar een Nederlands bedrijf. Daar communiceerden mijn collega’s nog per interne post envelop! Met content marketing is het nu net zo.

Hoe haal je rendement uit de aandacht die je je klanten en prospects geeft?

De wereld is hevig aan het veranderen. Zo gaan we van het ik-tijdperk naar de participatiemaatschappij. We worden door social media nu echt sociaal en delen wat af (ruim tweederde van ons is actief op internet). We gaan van massaconsumptie naar een eigen persoonlijke touch. We willen weten waar ons voedsel vandaan komt. De wereldbevolking groeit naar de tien miljard. We zijn erachter dat we van belevingen gelukkiger worden dan van geld. Het gaat niet meer om geld, maar om waarde toevoegen en aandacht trekken en vasthouden. Mensen betrekken bij wat je doet.

Hoe versterk je de band met je klant?

Waarom is kwalitatieve content zo belangrijk?

We worden dagelijks overstelpt met nieuws, reclame boodschappen, Facebook- en Twitter berichten, radio spots en wat al niet meer.

Kijk maar hoe je dag, gemiddeld genomen, begint. Je wekker gaat op je smartphone, je pakt hem op, zet de wekker uit en kijkt gelijk even naar je timeline op Twitter, Facebook en Linkedin, je haalt je mail op, bekijkt het nieuws op Nu.nl en gaat ook nog even naar je app over het weer van vandaag. Je gaat, nog half slapend, de badkamer in, zet de radio aan, snelt even langs de koppen van NRC Next bij het ontbijt en luistert in de auto weer naar de radio. Hoeveel boodschappen zal je nu al bewust of onbewust tot je hebben genomen?