Content strategie
Voor schrijfopdrachten (branded content, redactionele artikelen) is een goede briefing veelal voldoende. Gaat het om een content marketing opdracht die bijvoorbeeld een marketingcommunicatie plan van een jaar omvat, dan beginnen we met een content strategie.
Waarom een content strategie?
Als je dit niet doet gaat het je meer geld en tijd kosten dan nodig is. Een strategie geeft richting en er wordt bespaard op de productie van niet relevante en niet effectieve content.
In de organisatie maak je inzichtelijk waarom je content marketing inzet en hoe je bijdraagt aan de doelstellingen van het bedrijf of de afdeling. Hierdoor krijg je intern draagvlak.
De eenmalige investering is afhankelijk van het soort bedrijf en wat er aan informatie voorhanden is.
Fase 1
- Wat is de toegevoegde waarde van jouw bedrijf? Waar staat het voor? Wat is het verhaal?
- Doelgroep bepalen en persona’s
- Zakelijke doelen
- Interesses doelgroep
- Concurrentieanalyse
- De klantreis bekijken en onderzoeken
- Zoekwoordenonderzoek voor SEO
- Desk research
- Google trends
- 3 H model van Google
Fase 2
- Content actieplan
- Contentkalender
In onze 5 V’s methode zijn dit de stappen ‘vinden van jouw verhaal’ en ‘verbinden met jouw publiek’.