Hoe je als retailer resultaat boekt met content marketing

‘Content marketing’ is voor veel retailers een begrip dat ze wel eens hebben gehoord. Maar waar zij niet optimaal invulling aan geven. Een klein tekstje op de website. Af en toe een bericht op Facebook ‘omdat het moet’. Daar stopt het vaak. Een gemiste kans! Je kunt er veel meer uit halen voor bijvoorbeeld je woon-, kleding- of verfwinkel. Hier lees je hoe je als retailer resultaat boekt met content marketing .

Stel je doelstelling vast 

Om een juiste content strategie uit te voeren is het van belang, dat je weet wat je doelstelling is. Meer traffic op je website? Meer bezoekers in je fysieke winkel? Meer aanvragen voor een adviesconsult? Heb je dat goed in beeld? Bedenk dan waarom het je niet lukt om content marketing optimaal in te zetten. Heb je te weinig mankracht? Is er een te beperkt budget? Of is er te weinig kennis in huis?  Bedenk alvast hoe je dit probleem gaat oplossen.

Bepaal relevante kanalen

Een veelgemaakte fout is dat bedrijven op alle mogelijke kanalen aanwezig willen zijn. ‘Zo bereik je veel mensen’, is de gedachtegang. Maar dan schiet je dus met hagel! Jij richt je op een specifieke doelgroep. Onderzoek eens waar jouw doelgroep zit. Als retailer zijn alleen Facebook en Instagram vaak interessante kanalen. Dat is een prima start, naast je website. Je website is dé identiteit van je bedrijf. Het loont om hier aantrekkelijke teksten te plaatsen, die regelmatig geüpdatet worden. Daarnaast verwacht je klant hier ook al je contactgegevens, zoals adres, telefoonnummer en e-mailadres. Nu je je doelstelling weet en weet welke kanalen je in gaat zetten, kun je kijken naar de invulling.

Creëer de juiste content

Heb je een beperkt budget voor marketing? Geen probleem. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Een effectieve content strategie begint bij je klanten. Zorg dat je weet wat hun vragen zijn en waar ze naar op zoek zijn. Hier speel je op in door deze vragen op te nemen in de content strategie. Hebben mensen vragen over het verschil tussen laminaat en parketvloeren? Hoeveel bespaar je door LED-verlichting te gebruiken? En waar wordt die kledinglijn eigenlijk geproduceerd? Bekijk ook eens welke pagina’s op je website veel bezocht worden. En welke zoekwoorden klanten op je website gebruiken. Dit zijn allemaal nuttige bronnen om erachter te komen waar je klant naar op zoek is. En dus waar jij als retailer op in moet gaan! Als jij content publiceert die je klant wilt zien of weten, dan komen de likes vanzelf. Je hebt ze dan namelijk voorzien in die informatiebehoefte. Zo hoeft content marketing dus helemaal niet duur te zijn!

Ga voor video!

Ook dat betekent niet dat je een gigantisch budget moet investeren in een productieteam. Een simpele vlog kan al het verschil maken. Het algoritme van Facebook zorgt ervoor, dat video’s eerder weergeven worden in de tijdlijn van je volgers en vrienden. Vertel iets over je bedrijf. Introduceer een nieuwe werknemer. Of licht een nieuw product in je winkel toe. Zo makkelijk kan het zijn! Hiermee maak je je bedrijf ook persoonlijker, wat een vertrouwensband oproept bij je volger. Ze communiceren dan namelijk met een persoon in plaats van met een bedrijf. Heb je hier de mankracht niet voor? Besteed content creatie dan uit.

Content stopt nooit

Helaas is dit geen verhaal, waarbij je eenmalig een strategie opzet en het dan vanzelf goed gaat. Een content strategie is een proces, waarbij je steeds moet blijven sleutelen en testen. Optimaliseren noemen we dat. Ieder bedrijf is uniek, dus een wonderformule is er niet. Daarom hebben wij als content marketeers ook nog altijd een drukbezet leven.

Wij kunnen je daar bij helpen! We beginnen met een stevige basis door de rode lijnen van een strategie uit te rollen. Vanuit hier bouwen we verder en testen we. We kunnen je social media kanalen invulling geven, blogs voor je schrijven of een videoproductie voor je uitzetten. Stuur ons gerust een mailtje als je hierin een helpende hand wilt!

Over de auteur

Rianne van Baarsen is tekstschrijver, copywriter, content creator en digital native. Zij is een onderdeel van het Content4Bizz team. In 2017 behaalde Rianne haar bachelor of Business Administration-BBA, Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs. Rianne omschrijft zichzelf als nieuwsgierig, sociaal, een creatieve doener en een tikkeltje koppig.

 

 

 

 

Vind je dit een leuke blogpost? Delen mag, graag zelfs.

No Comments

Post a Comment