Hoe maak je content onderdeel van de bedrijfscultuur?

blog 11 maart foto

Content en cultuurverandering; thema 4e meetup Content Club 

Als nieuwbakken lid van de Content Club Nederland van Cor Hospes en Mark de Lange rijd ik op donderdagavond 6 maart naar Eindhoven voor mijn eerste en hun vierde meetup. Deze club bestaat momenteel uit ruim 400 content marketeers en het doel is om kennis te delen en te discussiëren over de kracht van content in het marketing- en communicatievak. Vanavond is het thema ,,Content en Cultuurverandering” en presenteren Tristan Lavender van Deloitte en Stephan Lam van Microsoft hoe zij omgaan met die verandering in de organisatie en verzorgt Paul Blok van strategisch adviesbureau Conflict de uitsmijter ,,Hoe komt het toch dat”. Na afloop van de presentaties volgt een ,,krukkensessie” waarin de discussie op gang komt.

Andere manier van marketing verandert de organisatie 

Zoals al vaker besproken op mijn blog is het marcom vak aan het veranderen door de veranderingen in media consumptie. De consument krijgt heel wat (irrelevante) informatie voor zijn kiezen door de vele kanalen die hij nu tot zijn beschikking heeft.  Met content marketing doorbreken we dat door relevante content in de juiste context aan te bieden. Deze andere manier van marketing bedrijven vereist een andere manier van denken en handelen. En niet alleen van de marketeers. Hoe krijg je ook de niet marketeers in je organisatie zover dat zij deze manier omarmen en dat zij helpen bij de uitvoering?

Deloitte: Bloggen als vorm van acquisitie 

Voor die uitdaging staan de marketing- en communicatie managers in het bedrijfsleven.

Zo ook Tristan Lavender, content manager bij Deloitte. Zijn insteek is hoe je mensen in je bedrijf zover krijgt dat zij gaan bloggen. En wat ga je communiceren en wie wil je bereiken? Als voormalig account manager word ik er blij van dat Tristan de afdeling verkoop bij het proces betrekt. Tenslotte zijn de mensen op deze afdeling de ogen en oren van het bedrijf. En weet een salesman of –vrouw als geen ander wat klanten willen weten, want dat wordt hen dagelijks gevraagd. Dat levert voldoende inspiratie voor blogs.

Het struikelblok dat een verkoper geen tijd heeft om te schrijven, het niet wil of niet kan tackelt Tristan eenvoudigweg door een tekstschrijver aan hem of haar te koppelen. Sales levert de input, de copywriter maakt er een mooi verhaal van. Bovendien zegt hij tegen sales: ,,Bloggen is geen hobbyisme maar een vorm van acquisitie. Zie het dus als acquisitietijd.” Een andere tip hierbij is: ,,Praat niet over content marketing, maar zeg plat: jij wilt nieuwe klanten, dit helpt jou daarbij”.

Microsoft: Content is authentiek uit mond doelgroep

Stephan Lam is digital manager bij Microsoft Nederland en geeft de tweede presentatie van de avond. Vooral rond de introductie van Windows 8 blijkt het aangaan van conversaties met de doelgroep van groot belang te zijn. Of er nu positieve of negatieve boodschappen van buitenaf op Microsoft af komen, zij zijn van ongekende waarde. Op deze manier is al snel het sentiment helder. Een tip van Stephan is om je niet op de BN-ers te richten als grote beïnvloeders maar juist op de fans in de laag daaronder. In je bedrijf koppel je een medewerker aan zo een fan. Als zij goede content hebben zijn zij van grote invloed.

Wil je de hobbels intern nemen, richt je dan op de enthousiasten in het bedrijf en doe het niet alleen, maar betrek meerdere afdelingen erbij, zoals PR en sales. Leg verder een fundament, betrek het management bij social media, durf fouten te maken en begin klein. Aldus Stephan.

Hoe komt het toch dat

,,Hoe komt het toch dat…we reclame op internet content noemen?”start Paul Blok van Conflict zijn presentatie. Het is bedoeld om ons marketeers kritisch naar onszelf te laten kijken. Marketing is de verbindende factor van binnen naar buiten. En van strategie naar mediacampagne. Wees kritisch, durf vragen te stellen. Kijk naar of je het in je organisatie wel over hetzelfde hebt. Want als je dat niet doet gaat iedereen vanuit verschillende uitgangspunten werken. Paul pleit ervoor om paradoxen bij elkaar te brengen; korte en lange termijn, digitalisering en ,,oudere” medewerkers. En kijk goed naar welke collega’s je voor je hebt. Maak zekere mensen onzeker door hen te bestoken met statistieken, data etcetera, zodat zij open staan om te leren. Onzekere mensen bied je een perspectief.

Krukkensessie

Paul wil graag nog even doorgaan met een aantal cases. Maar Mark de Lange ziet strak toe op de tijd van de presentatoren. Iets wat ik erg prettig vind. Zo wordt het niet onnodig langdradig en kunnen we overgaan tot de discussie tijdens de ,,krukkensessie”. Die discussie gaat onder andere over het al dan niet uitbesteden van content aan ghostwriters en of schrijven en content marketing hetzelfde is.

Nieuwe inzichten door de Content Club

Deze avond heeft mij in korte tijd veel inzicht gegeven in hoe er in grote organisaties wordt gedacht en gehandeld met betrekking tot content marketing. En zie ik een behoefte ontstaan bij bedrijven om freelancers in te schakelen om bijvoorbeeld werk te verrichten als ghostwriter van sales of om mee te helpen met de strategie en cultuurverandering.

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen. 

Wil je een reactie plaatsen? Aarzel niet om dat hieronder te doen of privé via het contact formulier.

No Comments

Post a Comment