Hoe ontwerp je een succesvolle landingspagina?

blog 21 2

Krachtige woorden en het beeld van een vuist in de lucht ter ondersteuning van de boodschap in de film Kenau. Kenau gaat over een zakelijke en strijdbare vrouw in Haarlem in de tijd van het beleg van de Spanjaarden op Haarlem in 1572. Zij moedigt vrouwen aan om de strijd aan te gaan.

Hoe communiceer je in deze tijd effectief?

Communicatie is van alle tijden. Eén van de doelstellingen is dat we mensen willen laten bewegen en hen tot actie over laten gaan. Hoe communiceer je in deze tijd effectief?

Weet wie je wat aanbiedt

Om te beginnen moet de content afgestemd zijn op de doelgroep. Mijn twee nichtjes van 14 en 15 hadden vorige week vakantie. Zij kwamen om beurten logeren en voor ieder afzonderlijk bedacht ik een uitje. Zij zijn nogal verschillend. Voor de één werd het Bevrijdingspop. Voor de ander het historische thema Kenau dat we zowel in het Frans Halsmuseum als in de bios doorleefden. Als ik de uitstapjes per persoon had omgedraaid, was het geen succes geweest. Je doelgroep kennen is één, de juiste content aanbieden is twee.

Naast tekst beeld nodig

In mijn blogpost je hebt haar verleid en nu geef ik 10 tips voor het schrijven van een landingspagina. Maar om een boodschap over te brengen en mensen in beweging te krijgen hebben we naast tekst beeld nodig om de woorden kracht bij te zetten. Ook dat is van alle tijden.

Interview met ontwerper van beeld

Om hier meer over te weten te komen heb ik Brian Florea van het ontwerpbureau Zenze geïnterviewd. Zenze ontwerpt logo’s, huisstijlen, websites, brochures, infographics en landingspagina’s. Onder andere voor The Body Shop. In dit interview vind je tot slot 10 tips voor het ontwerpen van een landingspagina die zorgt voor beweging en actie.

Succesvolle cases Zenze

  1. Case: Voor verschillende gemeenten een persoonlijke pagina met een kaart waarop alle rotondes van de betreffende gemeente in Google Maps vermeld staan.  Doel: adopteer een rotonde.

KLIK OP DE FOTO VOOR DE UITVERGROTING

.blog 21 3

2. Case: The Body Shop. Gezichtsverzorging. Herhaalde boodschap. Duidelijke CTA (Call to action). Overzichtelijk. Doel: directe verkoop.

KLIK OP DE FOTO VOOR DE UITVERGROTING

blog 21 4

  In 8 stappen hoe Zenze te werk gaat 

  1. Creatieve brief met communicatie doelstellingen.
  2. Stappenplan: van prospect tot koop.
  3. Wireframes. Hiermee kun je bepalen wat waar komt. Zie het voorbeeld hieronder.
  4. Design.
  5. Realisatie: het bouwen in HTML/PHP.
  6. Koppelen Google Analytics, mailing etc..
  7. Testen beta.
  8. Live gang.

KLIK OP DE FOTO VOOR DE UITVERGROTING

blog 21

  10 tips voor het ontwerpen van een succesvolle landingspagina: 

  1. Look & feel: landingspagina in dezelfde look & feel als de bron van waar de bezoekers vandaan komen (website, advertentie, banner etc.).
  2. Focus: alleen vragen wat nodig is.
  3. URL: gebruik een duidelijke en korte URL.
  4. Opmaak: duidelijke opmaak met een kop en bullets.
  5. Call-to-action: duidelijk zichtbaar op de pagina.
  6. Lay out: bovenaan de belangrijkste informatie (boven de fold).
  7. Responsive: zorg dat de landingspagina zowel op de pc als op de tablet en smartphone leesbaar is.
  8. Meetbaarheid:  zorg voor een bedankpagina. Via de pixel erachter meet je welke uiting een bezoeker heeft geconverteerd. URL + variabele > landingspagina> bedankpagina (pixel) + variabele.
  9. Testen: gebruik A/B testen om de best scorende landingspagina te vinden.
  10. Sociale kanalen: door de social media kanalen toe te voegen geef je vertrouwen. 

Vertrouwen is de basis van elke relatie. Houd dat in je achterhoofd bij al je communicatie. Een consistente look & feel die je in al je uitingen doorvoert en het aanwezig zijn op social media kanalen zijn hier voorbeelden van.

Een landingspagina nodig voor je (e-mail) marketing?  Neem contact op per mail: info@content4bizz.nl of bel: 06 818 40 824.

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.

No Comments

Post a Comment