Hoe produceer je voldoende content?

Veel bedrijven hebben moeite om voldoende content te produceren. Die bij het bedrijf of het merk past. Ook de grote multinationals als KLM. Content curatie lijkt het toverwoord hiervoor. Dat was het thema van de zesde meetup van de Content Club. In deze blogpost deel ik met jou de inzichten die ik daar kreeg. Zodat jij er wat aan hebt in jouw bedrijf, groot of klein.

Wat is content curatie?

Sommigen noemen content curatie de online versie van de knipselkrant. Met andere woorden: je selecteert het nieuws. Punt. Maar content curatie is veel meer. Je maakt een selectie uit de enorme hoeveelheid van online informatie. Die je als merk, persoon of bedrijf duiding geeft voor jouw lezer of gebruiker. Je geeft er een persoonlijke touch aan.

Inspiratiesessies KLM en Upcoming

Donderdag 9 oktober was de zesde avond waarop ongeveer 70 content marketeers van de Content Club bij elkaar kwamen. Dit keer om te luisteren naar inspiratiesessies van KLM en Upcoming. En om onderling ideeën uit te wisselen.

De sprekers waren Annemieke Bossen, hoofd B2B marketing Air France KLM, en Stefanie Crone, hoofdredacteur van Upcoming (kijkt naar online trends en maakt virale content).

Het grootste verschil is dat de KLM case gaat over zakelijke content en Upcoming consument gericht is.

Inzichten van KLM

Annemieke Bossen is een nuchtere dame die leuk vertelt. Ze begint met de uitleg van de processen bij KLM. En hoe het beslissingsproces in elkaar steekt. 98% van haar klanten komt uit het MKB. Hoe groter het bedrijf, hoe meer regels, hoe complexer het beslissingsproces. Ze legt uit dat secretaresses een bepalende rol hebben hierin. En dat vliegen een gewoon goed is geworden, waardoor KLM zich meer op service moet richten.

Als basis neemt Annemieke het Customer-brand relationship model.

content-club-blog-oktober-2 3

 

5 L’s model, customer-brand relationship model

Het doel van elk merk is om de prospect te leiden van ,,gebrek aan bewustwording” naar de top van de pyramide ,,like, love, loyalty”. De weg er naartoe is door jouw huidige klanten hun verhalen en passie over jouw merk te laten delen.

Klanten met elkaar in contact brengen

Annemieke legt uit dat KLM in 2006 begonnen is met content marketing. Facebook bestond nog niet. Maar KLM heeft het verbinden van mensen in haar genen en de beschikking over een eigen klanten database. Zie daar een fantastisch uitgangspunt om klanten met elkaar in contact te laten komen. En zo werden de online clubs China en Afrika gelanceerd.

Verschillen B2B en B2C

De belangrijkste les die Annemieke leerde was dat B2B marketing gericht is op mensen met kennis. Heel anders dan in B2C.

Wat ook opviel was dat er in de zakelijke markt minder interactie is. Ook als je kijkt naar Amerika. Dat is de reden waarom Annemieke Facebook en Linkedin hiervoor gebruikt. Op het eigen platform kan niet meer genetwerkt worden, maar leden kunnen hun Linkedin profiel gebruiken om dat te doen.

Belangrijkste doelgroep eigen community 

De belangrijke doelgroep secretaresses heeft een eigen community, Blue Book. Hierop wisselen secretaresses ervaringen uit over bijvoorbeeld goede restaurants voor zakelijke diners.

Voor de zakelijke reiziger die veel zaken doet in Afrika is er : Club Afrika. Zakenmensen in Afrika delen hun verhalen. Een journalist schrijft een interview bijvoorbeeld.

Wat is bij KLM B2B de verhouding eigen en gecureerde content?

  • 2 x per week eigen verhalen
  • 3 x per week content curatie

Content curatie bestaat uit nieuwtjes en samenvattingen over zaken doen in Afrika, vanuit een andere invalshoek.

5 tips van Annemieke

  1. CMS (Content Management System): geef je redactie team de maximale vrijheid om hier mee te werken.
  2. FEBO: maak de content snackable. Zorg dat je content maakt die je snel even meepakt.
  3. Visualiseer je content: tools die daarbij helpen zijn bijvoorbeeld Canva  en Videomaker FX.
  4. SEO: check continue je search engine optimization. Via Google analytics en je webmasters tool. Kijk vooral naar je longtail SEO.
  5. Kwik Test: Knowing what I know. Kijk naar wat je content heeft gedaan. Wat ging goed, wat ging fout?

Inzichten van Upcoming

Stefanie Crone is vanaf juni dit jaar hoofdredacteur van Upcoming.nl. Upcoming is ontstaan vanuit Hyves en maakt onderdeel uit van Telegraaf Media Groep. Het platform pakt eruit wat de online trend is en maakt daar virale content van. Dat doen 5 vaste redactieleden en 25 content ,,gekken” (Stefanie noemt hen content kings en queens), die verspreid zijn door het land. En het leuk vinden om virale content te maken.

Viraal, dat willen we allemaal. Maar hoe doe je dat? 

De mooiste tip van Stefanie is: je moet veel dingen proberen tot iets werkt.

Er waren voorbeelden te over. Zo ging: ,,De 10 meest opvallende hoeden van Beatrix” niet viraal. Maar ,,18 redenen waarom Willem Alexander de perfecte koning is” wel.

Unieke content, daar gaat het om. En inspringen op het sentiment, dat heerst op social media.

Zo waren er bij het aftreden van koningin Beatrix veel tweets van boze Goede Tijden Slechte Tijden fans, omdat daardoor de aflevering van GTST verviel.

Upcoming maakte een lijstje van 15 toptweets van de GTST fans en die post ging viraal.

Ingrediënten voor hoogstwaarschijnlijk virale content

Volgens Stefanie zijn dat:

  1. Awesome content: wat willen mensen zien, wat wil ik laten zien en NIET wat wil je zelf zien. Belangrijk: waar hebben mensen het over.

 content-club-blog-oktober-2 4

2. Awesome framing: schep het juiste kader. Om onderscheidend te zijn heeft Upcoming extra oren en ogen van de content mensen in het land, die trends met verschillende insteken benoemen.Verder werkt bloot altijd goed en dan vooral in combinatie met gezondheid. Bijvoorbeeld: 40 grote borsten waar je langer van blijft leven.

3. Awesome distribution: is je eigen platform niet geschikt, kies dan een ander platform. Whatsapp bijvoorbeeld begint boven Facebook en Twitter uit te stijgen. Introduceer dan een deelbutton van Whatsapp.

Branded content

Veel merken kloppen aan bij Upcoming. Sommige brands houden zich te strak aan hun merkwaarde. Dit terwijl de gebruiker het niet uitmaakt, als het maar leuk is. Als een merk meer redactionele vrijheid geeft, zijn de cijfers hoger als het gaat om het viraal gaan van de content.

Een paar voorbeelden 

  • KRO: voor programma ,,Sprakeloos”. Titel van de content: wat je allemaal niet kunt als je stottert. Deze post werd 2.000 x gedeeld.
  • Vodafone: voor Vodafone hybride model. Titel: Wil jij wel alle vrijheid en toch controle? Kies Vodafone hybride.

Wat is het inzicht?

  • De content moet passen bij jou als merk of persoon
  • De content moet passen bij het platform
  • De titel maakt een groot verschil. Dat scheelt zomaar 30% clicks.

Een paar stellingen van Cor en Mark

Hoe laat je zien dat je partner in kennis bent?

Antwoord uit de zaal: als een derde persoon jouw content deelt, heb je een hogere mate van engagement. 

Het voorbeeld van Blendle werd genoemd. Nico Dijkshoorn deelt wat hij leest via Blendl en zo wordt dat merk steeds bekender.

Wat voor een soort persoon moet een content curator zijn?

(Bijvoorbeeld: medewerker, klant, BN-er, directeur, externe expert). De meeste stemmen kregen klant en medewerker.

Wat kost meer tijd, zelf blog schrijven of content curatie?

Een blog schrijven kost veel tijd, maar content cureren ook. Omdat je een eigen mening erbij moet geven. Duiding moet geven. Een tegengeluid was dat je een artikel ook makkelijker kunt doorsturen door er slechts een paar zinnen bij te zetten. Feit blijft dat het veel tijd kost om op zoek te gaan naar content die relevant is voor je doelgroep.

Wat is de ideale verhouding tussen gecureerde en originele content?  

30 % gecureerd en 70% origineel, kreeg de meeste stemmen.

7 belangrijkste inzichten op een rij waar jij direct iets mee kunt:

  1. Zie content curatie als onderdeel van content marketing. Het is geen doel op zich. En zet daar niet voor de volle 100% op in. Maar maak een goede verdeling tussen originele en gecureerde content.
  2. Bouw een community voor je belangrijkste klantengroep(en). Zodat jouw klanten met elkaar ervaringen kunnen uitwisselen.
  3. Gebruik een ander platform als je eigen platform niet geschikt is voor jouw doel.
  4. Test je content doorlopend. En probeer uit wat werkt en wat niet werkt.
  5. Spring in op het sentiment.
  6. Kijk naar wat mensen willen lezen en zien en wat jij wilt laten lezen en zien.
  7. Zorg dat de content past bij jouw bedrijf of merk.

Welke succesvolle manier van content curatie ken jij?

Neem het voorbeeld van Nico Dijkshoorn en Blendl uit dit artikel. Hij geeft zijn volgers een kijkje in wat hij leest en geeft er duiding aan. Met als gevolg dat het merk Blendl zich positioneert. Zo zijn er meer succesvolle voorbeelden te noemen. Kun jij er nog een paar noemen? Laat een persoonlijk bericht achter via de mail: info@content4bizz.nl. Of plaats je reactie onderaan dit artikel.

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen. 

No Comments

Post a Comment