Hoe zorgt een content en social media marketing bureau voor jouw online reviews?

Wat is reviewmarketing?

Reviewmarketing is het verbeteren of hoog houden van het imago van jouw bedrijf middels online beoordelingen of recensies. En ja, dat is heel belangrijk. Waarom? Mensen hechten nu eenmaal veel waarde aan het oordeel van anderen. Dit is ook de reden waarom mond-tot-mond reclame vaak de meeste nieuwe klanten oplevert. Als je een goed imago hebt online, als je veel tevreden klanten hebt, is de kans groot dat jouw aantal klanten alleen al op basis hiervan blijft groeien. Reviewmarketing is een vorm van eerlijke reclame. Jezelf verkopen is eigenlijk niet meer nodig en het levert ook nog eens nuttige feedback op. Goed om hier  aandacht aan te besteden.

Welke manieren zijn er om reviews te ontvangen?

Er zijn verschillende manieren om reviews te ontvangen:

  • Op Google en Facebook kan elk bedrijf reviews ontvangen van klanten.
  • Op onafhankelijke sites voor reviews zoals TripAdvisor, TrustPilot en Zoover. Deze zijn objectief en mensen hechten dan ook veel waarde aan deze beoordelingen.
  • Op commerciële sites zoals Booking.com. Zij verzamelen reviews om bij hun eigen aanbod te zetten. Deze zijn niet helemaal objectief, omdat er een commercieel belang is.
  • Op sites voor vraag en aanbod, zoals bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl voor restaurants en bezorgdiensten. Deze zijn objectief.

Waaruit bestaat reviewmarketing?

Reviewmarketing bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Aanmoedigen
    Ten eerste is het belangrijk dat je jouw klanten aanmoedigt om een review te schrijven. Maak het ze zo gemakkelijk mogelijk en vraag er om.
  • Monitoren
    Houd alle reviewsites in de gaten en volg al jouw reviews. Dit kan met verschillende tools, maar je kan ze ook zelf checken.
  • Reageren
    Reageer op je reviews. Hiermee neem je jouw klanten serieus en dat is heel waardevol. Je laat zien dat je begaan bent met jouw klanten en dat is belangrijk voor de klantrelatie. Je kunt ook negatieve reviews ontvangen en dan is het goed om het met de klant op te lossen.
  • Feedback
    Reviews zorgen voor feedback op jouw diensten of producten. Maak hier zeker ook gebruik van. Misschien is er ruimte voor verbetering of je komt te weten dat je al erg wordt gewaardeerd door jouw klanten.

Wat gebeurt er als je valse reviews plaatst?

De NOS schreef  DIT artikel over valse reviews en de rol van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Reclamecode Social Media (RSM).

Welke rol speelt een content & social media marketing bureau in reviewmarketing?

Nu is het best een investering qua tijd om je bezig te houden met reviewmarketing. Als ondernemer heb je het al erg druk en het is dus begrijpelijk dat je weinig of geen tijd hebt om je hiermee bezig te houden. Ook moet je je er in verdiepen als je er nog weinig verstand van hebt, wat ook tijd kost en energie. Daarom zijn er mogelijkheden om dit uit te besteden. Je kunt dit uit handen geven aan een content en social media marketing bureau, zodat je er zelf geen omkijken naar hebt. Aangezien het wel echt de moeite waard is, zou ik reviewmarketing toch zeker overwegen.

Heb je een vraag of opmerking of wil je jouw eigen ervaringen met reviewmarketing delen? Laat een reactie achter of stuur een mail naar info@content4bizz.nl 

Over de auteur

Norine Olijfveld, freelance tekstschrijver Content4Bizz

Norine Olijfveld schrijft al van jongs af aan en heeft inmiddels haar sporen verdiend in het schrijven van (SEO) teksten en blogs. Zij is onderdeel van het Content4Bizz team. Norine studeerde eerst Psychologie, waarna zij in de hulpverlening en in het onderwijs werkzaam was. Deze basis heeft er bij Norine voor gezorgd, dat zij over veel mensenkennis beschikt en zich goed in kan leven in anderen. Dat helpt uiteraard enorm als je je moet inleven in klanten, doelgroepen en doelstellingen. Norine heeft zichzelf ook een doel gesteld. Zij wil teksten schrijven die prettig leesbaar zijn, voor meer website bezoekers zorgen en die een indruk achterlaten bij de lezer.

 

 

No Comments

Post a Comment