Hoe zorgt je verhaal voor verkoop?

blog 17

Van de week had ik een gesprek met een dame, die begonnen was met het verkopen van een dienst. Opvallend was dat de verkoop al gestart was zonder pitch, zonder verhaal om de klant te leren wat er voor hem in zit als hij de dienst afneemt. 

Vaak is PR en andere verkoopvoorbereiding het laatste waar een bedrijf aan denkt voor het lanceren van het product of de dienst. Wat levert het je op als je hier eerder mee begint? 

Hoe verkoop je zonder voorbereiding?

Stel jezelf voor als de verkoper van de dienst zonder PR vooraf en zonder verkoop materiaal. Ok, je weet wat de eigenschappen van de dienst zijn en je weet bij welke soort bedrijven je moet aankloppen. Maar dan? Welk verhaal ga je vertellen? En hoe visualiseer je dat verhaal?

De kunst om te begrijpen wat klanten willen weten

Een definitie van content marketing is dat je de kunst verstaat om te begrijpen wat klanten willen weten en dat je dat op een relevante en meeslepende wijze aan hen presenteert.

Stap één is dan ook: maak een presentatie en geef daarin de antwoorden waar je klanten en prospects op zitten te wachten. Zorg ervoor dat je verhaal je klant leert over de voordelen voor hem om zaken met jou te doen.

Natuurlijk trek je dit online door. Ook daar vertel je je verhaal op een manier dat de klant leert wat er voor hem in zit. Op deze manier word je voor de klant een autoriteit, iemand bij wie hij terecht kan met zijn vragen, zijn pijnpunten, zijn zorgen.

Met (online) PR zorg je ervoor dat het verhaal doorverteld wordt. Je beïnvloedt het gedrag van je doelgroep, van investeerders, van werknemers en van de concurrentie. Het is voor de content marketeer de kunst om content bij de juiste uitgevers en contacten in de niche terecht te laten komen.

Waarom je verhaal zorgt voor verkoop 

Stel jezelf dan nu voor als de verkoper voor wie van tevoren dit verkoopvoorbereidende werk gedaan is. De mensen bij wie je nu aanklopt hebben al ergens iets opgevangen over deze nieuwe dienst. Het is niet geheel onbekend meer. Hoeveel meer kans op succes denk je nu te hebben?

Zie hier de doelstellingen van content marketing en waarom het zo belangrijk is om dat in te zetten voordat een verkoper ,,de boer op gaat”.

  • AWARENESS. Onbekend maakt onbemind. Het verhaal en de eigenschappen van het product of de dienst zorgen ervoor dat mensen informatie krijgen.
  • THOUGHT LEADERSHIP.  Je moet vertrouwen winnen. Een organisatie die voorop loopt in kennis schept vertrouwen.
  • BRANDING.  Hoe wil je je als merk of bedrijf profileren in de markt?  Dit bepaalt je PR/contentstrategie.
  • LEADGENERATIE.  Je wilt in contact komen met prospects. 

Het budget

En stel dat je als wat kleinere organisatie ,,slechts” 700 euro per maand uit kan geven aan content marketing? Kijk dan eens naar je marketingcommunicatie strategie in zijn geheel. Je ontplooit wellicht andere activiteiten zoals social media, adverteren en je probeert free publicity te krijgen.

Deze zaken kun je qua tijd en geld los van elkaar zien, maar het is goed mogelijk dat ze in elkaar overlopen. Als je vóór de product of dienst lancering hierover nadenkt, kun je een jaarplanning maken, waarbij meerdere kanalen samen komen.

Wil je meer weten over een multichannelstrategie of over een contentstrategie? Heb je hulp nodig bij het maken van je presentatie, free publicity of het schrijven van een pakkende oneliner om je product of dienst onder de aandacht te brengen? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Bel 06 818 40 824. Of mail: info@content4bizz.nl

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.

No Comments

Post a Comment