Waarom en hoe schrijf je B2B blogs?

blog ghostwriter

 

Het B2B imago

De business to business markt heeft een saai imago. In 2007 stapte ik na twaalf jaar TMG over naar VNU Media. Jaren was ik bezig geweest met business to consumer marketingcommunicatie. Nu kwam ik terecht in B2B. En zat ik aan tafel met marketeers uit de ICT & Telecom sector. Met vragen als: ,,Hoe breng je de cloud onder de aandacht van de IT manager?” in plaats van: ,,Hoe bereik je de vijftigplusser die van golfen houdt en aan een golfbaan wil wonen?” . Je voelt het verschil.

Informatie over content marketing in B2B

In  B2B vinden veel meer transacties plaats dan in B2C en veel commerciële mensen zijn er dagelijks mee bezig. Toch is de informatie over bijvoorbeeld content marketing en social media op de B2C-er gericht. Tijd om jou, B2B-er, te helpen.

Hoe goed zijn deze B2B websites bezig met content marketing?

In mijn VNU Media tijd ging het over communiceren van ICT bedrijven middels advertenties, webinars, whitepapers en events die door de titels Computable, CRN en Emerce werden gefaciliteerd. Ik ben nieuwsgierig naar hoe de ICT & Telecom branche zich heeft ontwikkeld op het gebied van content marketing in de vorm van blogs. In deze blogpost neem ik jou mee naar een paar B2B websites.

 We gaan ons de volgende vragen stellen:

  1. Heeft de website een blog?
  2. Zo nee, over welke vragen van de doelgroep zouden blogs geschreven kunnen worden?

BIJ JA:

  1. Geven deze artikelen antwoord op de vragen van de doelgroep?
  2. Hoe vaak wordt er geblogd?
  3. Is er teveel promotie van producten en diensten?
  4. Is er een duidelijke call to action?
  5. Is de blog geschreven in de taal van de doelgroep?
  6. Wordt de dialoog aangegaan?

Met in ons achterhoofd waarom bloggen in B2B nuttig is en hoe je B2B blogs schrijft.

Waarom bloggen in B2B?

Bloggen in B2B is dé manier om in contact te komen met je doelgroep. Je gaat de dialoog aan met je klanten en prospects en weet hen te binden, te boeien en te bewegen. Het belangrijkste is dat je de vragen en problemen van hen oplost.

Top 10 van wat bloggen oplevert in B2B:

  1. Naamsbekendheid
  2. Leadgeneratie
  3. Acquisitie/sales
  4. Expert status, autoriteit en reputatie
  5. Betrokkenheid en band opbouwen
  6. Klantloyaliteit
  7. Traffic naar de website
  8. Vindbaarheid zoekmachines (SEO)
  9. Relatiebeheer
  10. Waarde toevoegen en daardoor onderscheidend vermogen.

Lees hier meer over de verschillen content marketing B2B en B2C

 

Hoe schrijf je B2B blogs?  

5 voorwaarden voor een goede blog in B2B:

  1. De content geeft antwoord op vragen en problemen van de doelgroep.
  2. De zoekwoorden zijn toegevoegd.
  3. De dialoog wordt aangegaan (,,reacties” staat aan).
  4. De blog nodigt uit tot actie middels een CTA (call to action).
  5. De blog wordt gepromoot (via social media bijvoorbeeld).

5 don’ts B2B blogs: 

  1. Schrijven in vakjargon.
  2. Te veel promotie van producten en diensten.
  3. Lange lijsten met bulletpoints.
  4. Langdradige teksten.
  5. Geen doel en doelgroep omschrijving hebben.

Praktijkvoorbeelden B2B websites en blogs:

  1. Copaco
  2. Esprit Telecom
  3. Detron.

 1. Copaco

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR DE UITVERGROTING:

 blog 24

  1. De website heeft geen blog. Wel nieuwsberichten.
  2. Op welke vragen en problemen zouden blogposts antwoord kunnen geven?    –   Hoe installeer en implementeer ik cloud oplossingen bij mijn klanten? Welke voordelen hebben certificeringen voor mijn bedrijf en mijn medewerkers? Hoe regel je de logistiek?

2. Esprit Telecom

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR DE UITVERGROTING:

blog 24 2

  1. De website heeft geen blog. Wel twitter berichten van Esprit Telecom.
  2. Op welke vragen en problemen zouden blogposts antwoord kunnen geven?–   Hoe kan mijn bedrijf efficiënter omspringen met telecom? Hoe maak ik van mobiele en vaste data- en telecommunicatie één pakket? Welke zakelijke internetverbinding heb ik nodig?

3. Detron

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR DE UITVERGROTING:

blog 24 3

  1. De website heeft een blog. 
  1. Geven deze artikelen antwoorden op de vragen van de doelgroep?

Ja, zo krijg je antwoorden op de vragen:-   Hoe gebruikt mijn personeel op een veilige manier de smartphone of tablet van de zaak op vakantie? Wanneer ga je over op 4G? Wat is een phablet?

  1. Hoe vaak wordt er geblogd? Gemiddeld 1 x per maand.
  2. Is er teveel promotie van producten en diensten? Ja, in de zin van dat in het artikel gewezen wordt op de voordelen van klant zijn bij Detron.
  3. Is er een duidelijke call to action? Ja.
  4. Is de blog geschreven in de taal van de doelgroep? Ja, duidelijke taal voor MKB + in Nederland.
  5. Wordt de dialoog aangegaan? Ja, er is onderaan het artikel een mogelijkheid om te reageren. Wel moet je je e-mail adres prijs geven. Dit is drempelverhogend.

Ik heb met deze vragen geen rekening gehouden met de schrijfstijl. Die zou beter kunnen bij Detron. In een volgende blogpost ga ik in op schrijfstijlen.

Wil je het als bedrijf echt goed doen? Dan moet je meer dan 1 x per maand bloggen en de juiste schrijfstijl voor de doelgroep hanteren. Je hebt inspiratie nodig voor onderwerpen en je moet goed je doelgroep en doelstellingen voor ogen hebben.

Moeilijk? Overweeg eens een ghostwriter voor je blogposts.

Wat zijn jouw ervaringen met bloggen? Ik ben heel benieuwd! Plaats je reactie onderaan dit artikel of stuur mij een privé mail op info@content4bizz.nl

Wil je advies of heb je een ghostwriter nodig voor je  blogposts? Mail mij:info@content4bizz.nl . Of bel:  06 818 40 824.

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.

No Comments

Post a Comment