Waarom jij Facebook leuk vindt

content4bizz-blog-facebook2

De basis van communiceren met je doelgroep is je doelgroep kennen en haar nieuwe, unieke, relevante content aanbieden. Dan komen de mensen bij je terug en zijn zij fan van jouw bedrijf of merk. Waarom maakt Facebook jou dan blij?

Je doelgroep kennen

Nederland telt ongeveer 7 miljoen actieve Facebook gebruikers. Sommigen van hen maken zich druk over hun privacy. Maar het bijhouden van profielen van gebruikers dan wel lezers is niet nieuw. Lezersprofielen worden tenslotte ook door dagbladen en magazines aan hun adverteerders gegeven. Want hoe gerichter je adverteert, hoe effectiever de campagne.

Voorbeeld lezersprofiel. Klik op de afbeelding voor de uitvergroting

lezersprofiel blog 12-1

Als je op Facebook adverteert kun je specifiek je doelgroep selecteren op: 

  • Geslacht
  • Locatie
  • Leeftijd
  • Opleidingsniveau
  • Status van de relatie (jawel!)
  • Interesse/hobbies

De Facebook profielen worden gedeeld met adverteerders zonder naam, profielfoto en andere gegevens.

Facebook adviseert om als je je bedrijfspagina hebt aangemaakt eerst een aantal ,,likes” onder je vrienden te verzamelen. Om daarna te targetten op de vrienden van degenen die jou al ,,liken”. Dan krijg je het mond-tot-mond effect.

Als het goed is heb je verschillende subdoelgroepen. Stel je bezorgt maaltijden aan huis. Dan is je hoofddoelgroep qua leeftijd: mensen van 18 jaar tot 100 jaar. Je hebt gemerkt dat studenten een interessante doelgroep voor jou is en je maakt speciale 1-persoons studentenhappen voor een studentenprijs. Dan is je subdoelgroep: mensen in de leeftijd van 18 tot 28 jaar.

Maak je voor elke subdoelgroep een op maat gesneden advertentie uiting, dan komt je boodschap veel persoonlijker binnen en komt dat de effectiviteit van je advertentie campagne ten goede. Steek dan ook tijd en geld in creatie. En niet alleen hierom.

Nieuwe, unieke, relevante content aanbieden

Een tweede reden om tijd en geld in creatie te steken is omdat Facebook haar algoritme verandert, waardoor alleen kwalitatieve content (net als bij Google) getoond wordt.

En omdat de gebruiker bovendien verandert en op zoek is naar nieuwe vormen van content.

Van welke content houdt Facebook?

  • Deelbare content.
  • Verhalende content (storytelling: waarom bestaat het merk)
  • Content die niet direct gaat over jouw producten en diensten
  • Nieuwe content (content met nieuwe informatie)
  • Unieke content (content die nergens anders is gepubliceerd)
  • Video’s die niet eerst op een ander kanaal als Youtube zijn geplaatst
  • Binnen 15 minuten reacties op vragen en opmerkingen van fans (webcare, social customer care)
  • Consistente posts (fans krijg je door regelmatig te plaatsen. Vergelijk het met een krant waarin mensen dagelijks of wekelijks hun favoriete rubriek zoeken).

Testen wat wel en niet werkt 

Als je adverteert op Facebook kun je goed monitoren welke post het beste werkt. (FB Page Insights).Test daarom verschillende content. Zie hier nog een reden om blij te zijn in 2015. Je ziet direct (binnen een minuut of vijf) of een creatie werkt of niet. Bij Google duurt dat wat langer, dan weet je pas na een dag of een advertentie effectief is.

Voor je crossmediale inzet is het goed om te weten wat op Facebook werkt. Dan kun je bijvoorbeeld ook je krantenadvertentie hierop aan laten sluiten.

Vind je het moeilijk om kwalitatieve content te maken en vergeet je om regelmatig nieuwe posts te plaatsen? Heb je geen idee hoe je deelbare content maakt? Of verhalende? Laat me je helpen. Bel geheel vrijblijvend naar: 06 818 40 824 of mail mij op: info@content4bizz.nl

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.

No Comments

Post a Comment