Wat doet content voor jouw horecabedrijf?

Wat is content?

,,Wat is content? En wat doet content voor mijn horecabedrijf?”, is een vraag die ik laatst kreeg. In deze blogpost wil ik ingaan op hoe je erachter komt wat je het beste naar buiten toe kunt communiceren als horeca ondernemer. Als je nieuwe klanten wilt aantrekken en vaste klanten wilt behouden, hen aan je wilt binden en ambassadeur wilt laten zijn van jouw horecaonderneming. En wat content daarmee te maken heeft.

 

content4bizz-horeca 2

24/7 online

Nu we meer en meer 24/7 online zijn door het toenemende gebruik van smartphone, tablet en phablet  oriënteren we ons ook vaker online op producten en diensten. Ik schrijf bewust ,,vaker”, want het wil niet zeggen dat bijvoorbeeld een folder met daarin goede content niet werkt. De online content blijft doorgaans langer voor iedereen zichtbaar en een folder alleen als alle ontvangers hem  bewaren en herhaaldelijk  inkijken.

Wat betekent dat voor de communicatie met je doelgroep?

Je moet dáár zijn waar je doelgroep is! Door het verspreiden van content  ben je altijd, overal en tot in lengte van dagen in contact met jouw klanten. Als bedrijf geef je de informatie waarnaar mensen op zoek zijn. En trek je klanten aan.

Jij weet als geen ander dat het in de horeca draait om: 

  •  Aanwas van nieuwe gasten
  • Contact houden met gasten en hen vaker terug laten komen
  • Ervoor zorgen dat gasten positief over het restaurant spreken
  • Zorgen voor een optimale bezettingsgraad

Welke informatie verspreid je? 

Dat klinkt makkelijk. Informatie geven en dan komen mensen naar je toe. ,,Maar welke informatie dan? Mijn recepten zijn geheim, die geef ik niet prijs”, zei de horeca ondernemer uit mijn inleiding.

Stel je je gasten voor. Welke vragen kreeg je zoal de laatste tijd? Of je iets speciaals hebt voor Kerst? Uit welke streek je wijnen komen? Of je ook glutenvrije gerechten hebt? Hoe jouw bedrijf ontstaan is? Hoe vers je producten zijn?

Inspiratie en antwoorden

Mensen willen graag het verhaal horen achter het bedrijf. Op die manier neem je hen mee in jouw eigen passie, jouw eigen dromen en wensen. Je inspireert jouw klanten. Waardoor zij een band met jouw bedrijf krijgen. Daarnaast willen mensen antwoord krijgen op hun vragen. En zo heb je al een basis gelegd voor de content die je gaat verspreiden. Maar je moet wel eerst goed jouw doelgroep(en) voor ogen hebben, voortkomend uit je zakelijke doelstellingen.

Wie is of wordt je klant?

Stel dat je voornamelijk mensen in je restaurant krijgt van tussen de 30 en 50 jaar. Dat zijn werkende mensen die vaak rond zeven uur, half acht komen, na een drukke werkdag.

Wie zou je voor die tijd nog in jouw restaurant kunnen krijgen? Bijvoorbeeld mensen die niet meer werken. Een nieuwe doelgroep ontstaat daaruit. Of je maakt voordelige meeneem menu’s voor studenten om aan extra omzet te komen.

De basis van communicatie

Via welk middel je ook wilt communiceren, van belang is om eerst de volgende stappen te doorlopen:

  • Wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? Wat is je onderscheidende vermogen? Welke missie heb je?
  • Op welke doelgroep(en) richt je je?
  • Wat zijn jouw zakelijke doelen? En binnen welke termijn?
  • Wat zijn de interesses van jouw doelgroep?
  • Welke boodschap wil je overbrengen?
  • Hoe ziet de klantreis eruit van jouw klant? Welke stappen maakt je klant van oriëntatie tot aan aanschaf van het product of de dienst?
  • Wie zijn je concurrenten? En hoe doen zij het in de markt?
  • Wat is de reikwijdte van je bedrijf? Tot welke afstand zijn mensen bereid om naar jou toe te reizen? Wat wordt dan het gebied waar je je communicatie op richt?

Wat wil je communiceren, wat is jouw boodschap?

Voorbeelden daarvan zijn:

  • Een actie, bijvoorbeeld rondom Kerst
  • Een meeneem menu speciaal voor studenten
  • Laten zien waar je voor staat (je wilt jouw klant dagverse producten bieden)

Wanneer wil je communiceren?

Je maakt een tijdlijn of een contentkalender waarop je data zet van publicatie. Of het nu gaat om content voor een gedrukte of een online nieuwsbrief, een blogpost voor op je website of een foto die je wilt delen op social media, zoals Facebook.

Hoe wil je publiceren?

Op de contentkalender geef je aan via welk middel je wilt publiceren.

Welke middelen heb je? 

Content publiceer je bijvoorbeeld middels:

  • Kwalitatief goede teksten op je website (SEO proof)
  • Blogartikelen
  • E-mail of print nieuwsbrieven
  • Posts op social media
  • Video’s
  • Infographics
  • Reviews van klanten
  • Interviews met klanten
  • Jouw commentaar op reacties van bezoekers van jouw website

Je ziet het. Met content bouw je aan jouw reputatie. Content marketing zorgt ervoor dat klanten je bedrijf vinden, dat je klanten aan je bindt en dat je klant een ambassadeur wordt voor jouw restaurant.

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen. 

No Comments

Post a Comment