Wat is het verschil tussen native advertising en een advertorial?

background-2.jpg

 

De evolutie van de advertorial

Native advertising is één van de content marketing varianten in het rijtje customer content, sponsored content en branded journalism. Zie dit fenomeen als de volgende stap in de evolutie van advertorials. Wat is het? Oude PR in nieuwe zakken? Hoe meet je het resultaat? En waarom groeit het?

Het grijze gebied tussen commercie en redactie

Op de advertentie afdeling van de grootste krant van Nederland waar ik werkte werden we bedolven onder de persberichten. Die vonden hun weg naar óns faxnummer. Juist: dat van de advertentie afdeling, niet dat van de redactie. De scheidslijn tussen redactie en commercie was niet altijd voor iedereen even duidelijk. Maar bood een enorm omzet perspectief. Immers, hieruit bleek dat dit bedrijf of dit merk publiciteit wilde. Nieuwsgierig en doelgericht belde ik zo een PR mijnheer of mevrouw. Om hem of haar duidelijk te maken, dat een advertentie zekerheid van publicatie bood en het persbericht weleens onderaan de stapel van de redacteur kon belanden. ,,Goed,”, zei de persoon aan de andere kant van de lijn ,,ik wil best betalen, maar dan wil ik wel dat het lijkt alsof het een redactioneel artikel is”. En hiermee werd weer een advertorial verkocht. Die aan allerlei voorwaarden moest voldoen, zoals ,,(advertorial)” bovenaan de pagina en een afwijkend lettertype. Zodat het niet teveel op redactie lijkt.    

Oude PR in nieuwe zakken

Native advertising is net als de advertorial het grijze gebied tussen commercie en redactie. Het is een methode van adverteren, die tracht te voorzien in content in de context van de user experience. Als je het vergelijkt met het voorbeeld van de krant; daarin wil je in het juiste umfeld staan met je boodschap, zodat je in de context van het leesmoment bent van de lezer.

Het grootste verschil met de traditionele advertorials is dat de content in native advertising is bedoeld om de doelgroep verder te helpen. Bovendien liften de merken bij de laatste variant mee op het virale effect van de deelbaarheid op social media. En wordt het bereik niet alleen door de uitgever, of het platform, bepaald. Content maken is één, distribueren is twee.

Hoe meet je native advertising?

De uitdaging is om deze marketinginspanning meetbaar te maken. Content maken kost tijd en geld. Je wilt je doelgroep bij het merk betrekken en iets toevoegen aan de ervaring. Om dat te bereiken moet je boodschap oprecht zijn en aansluiten op de context van het medium. Of je dat doel bereikt hebt, kun je zien aan de betrokkenheid en de mate waarin de consument geholpen is in zijn keuze. Met een mooi woord meet je dan de conversie attributie (in welke mate heeft welk kanaal bijgedragen), waarover in een volgend artikel meer.

5 Redenen om aan te nemen dat native advertising groeit: 

  1. Mobile neemt toe. En banner ads werken mobiel minder goed.
  2. Mensen vinden reclame steeds irritanter. Goede native advertising daarentegen helpt de doelgroep verder.
  3. Het virale effect; goede native advertising is deelbaar op social media.
  4. Het noodgedwongen klantgericht denken in communicatie.
  5. Het succes van de Amerikaanse nieuwssite Buzzfeed. Hier staan geen bannerposities op, alleen native advertising. Buzzfeed is goed voor een omzet van adverteerders van zestig miljoen dollar dit jaar.

Vind je dit een interessant artikel, deel het dan via de onderstaande social media knoppen.

Wil je een reactie plaatsen? Aarzel niet om dat hieronder te doen of privé via het contact formulier. 

Per 6 februari 2014 is mijn blog britpower-content.nl overgegaan naar content4bizz.nl . Helaas is nu niet meer te zien hoe vaak de artikelen van voor die datum gedeeld zijn.

No Comments

Post a Comment